لینک های دسترسی

Breaking News

زمینه دانش آموزی برای کودکان خانواده های بی بضاعت


مکتب پیام دانش، اکنون، بیشتر از یک صد شاگرد پسر و دختر دارد که برای ورود به صنوف بالاتر آماده گی می گیرند.
مکتب پیام دانش، اکنون، بیشتر از یک صد شاگرد پسر و دختر دارد که برای ورود به صنوف بالاتر آماده گی می گیرند.
مسوولان اولین مکتب خصوصی رایگان برای فرزندان شهدا و افراد بی بضاعت در هرات می گویند که تصمیم دارند تا در آینده ای نزدیک اولین پوهنتون خصوصی رایگان را نیز در رشته های انجینیری و طب راه اندازی کنند.

مکتب خصوصی پیام دانش چهار سال پیش توسط یک زوج در منطقه جبرییل ولایت هرات از دوره کودکستان آغاز بکار کرد.

مسئولان این مکتب می گویند تنها شاگردانی را در این مکتب می پذیرند که از خانواده های بی بضاعت بوده و یا فرزندان افرادی باشند که در دوران جنگ پدر خود را از دست داده اند.

حالا این مکتب بیشتر از یک صد شاگرد پسر و دختر دارد که برای ورود به صنوف بالاتر اماده گی میگیرند.

فاطمه، مادری تنگدست است که بعد از سالها توانسته یک پسرش را برای تحصیل به این مکتب روان کند. او گسترش چنین مراکز آموزشی را راهکاری موثر برای آموزش اطفال مردم فقیر در افغانستان میخواند.

ابتکار زوج هراتی

معصومه حسن یکی از موسسان این مکتب است که به همراه شوهرش دست به چنین اقدام بزرگی زده است.

معصومه حسن از موسسان این مکتب به همراه شوهرش ابتکار تاسیس این مکتب را داشت.
معصومه حسن از موسسان این مکتب به همراه شوهرش ابتکار تاسیس این مکتب را داشت.
خانم معصومه می گوید تصمیم دارند تا در آینده ای نزدیک اولین دانشگاه خصوصی رایگان را نیز در هرات برای شاگردان کم بنیه از نگاه اقتصادی در دو رشته طب و انجینیری احداث نمایند.

این حرکت زوج هراتی با استقبال مسوولان کنسولگری ایالات متحده امریکا در هرات نیز روبرو شده است.

ایمیلی دین رایت، یکی از مسوولان کنسولگری امریکا در هرات می گوید تصمیم گرفته اند تا در سال جدید شمسی یکصد تن از شاگردان این مکتب را در قسمت مواد درسی و البسه تا مبلغ 13 هزار دالر امریکایی کمک نمایند.

رایت گفت: "سفارت امریکا در کابل و قونسلگری آن در هرات برنامه های کوچکی دارد که برای دفاتر میدهد تا پروژه های خود را پیش ببرند و برای این مکتب هم، ما یک مقدار هزینه داده ایم که در طول یکسال برای شاگردان در قسمت لباس، قلم، کتاب و غیره به مصرف میرسانند و برای نسل آینده، نسلی که بتواند بهتر بیاموزد ما این برنامه را کمک می کنیم و امیدواریم که نسل آینده یک نسل با تعلیم و تربیه باشد."

باید گفت این برای اولین بار است که یک زوج در ولایت هرات تصمیم به ایجاد مرکزی اموزشی انهم بطور رایگان برای اطفال بی بضاعت می کنند.

کمبود بودجه یا کمبود ظرفیت

به اساس معلومات مقامات وزارت معارف در حال حاضر بیش از پانزده هزار و هفت صد مؤسسه تعلیمی در سرتاسر افغانستان فعالیت دارد که نه و نیم میلیون کودک افغان در این موسسات شامل اند.

فاروق وردک وزیر معارف افغانستان در دسمبر سال گذشته گفت که ۴۱ در صد آن را دختران تشکیل می دهند و از جملۀ دو صد هزار معلمی که در سرتاسر افغانستان مصروف تدریس اند ، ۳۱ در صد آن را زنان تشکیل می دهد.

وزیر معارف افغانستان می گوید که یک معلم در افغانستان مسوول آموزش ۴۸ شاگرد است و سالانه هر شاگرد مکتب در افغانستان ۷۰ دالر مصرف دارد که از بودجۀ حکومت پرداخته می شود.

به گفتۀ آقای وردک بودجه یی که به معارف افغانستان اختصاص می یابد در مقایسه با بودجه یی که کشور های همسایه به معارف اختصاص می دهند قابل مقایسه نبوده و بسیار اندک است.

این در حالسیت که وزیر معارف بخاطر مصرف کردن کمتر از ۵۰ در صد بودجه سال روان با شماری از وزرای کابینه به ولسی جرگه استیضاح شده است.
XS
SM
MD
LG