لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل: طالبان باید اقدامات فوری را برای حفاظت از جوامع هزاره افزایش دهند


سازمان عفو بین‌الملل از ادامۀ حملات در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است که باید اقدامات فوری را برای حفاظت از غیرنظامیان، به ویژه مسلمانان شعیه، روی دست گیرند.

زمان سلطانی، پژوهشگر عفو بین‌الملل در آسیایی جنوبی، ناوقت دوشنبه هشتم اگست (۱۷ اسد) در واکنش به سلسله حملاتی که روز های گذشته منجر به کشته و زخمی شدن حدود ۱۲۰ نفر در ساحات هزاره‌نشین در غرب کابل شد، گفت: "طالبان مسوول این استند که تمام تدابیر لازم را برای حفاظت از غیرنظامیان در افغانستان اتخاذ کنند و باید فوراً اقدامات لازم را برای تضمین حفاظت از همۀ غیرنظامیان در این کشور افزایش دهند."

آقای سلطانی افزود: "حملات سیستماتیک بر جامعه اقلیت هزاره در افغانستان ممکن است جنایت علیه بشریت باشد و باید صریحاً محکوم شود."

بر اساس گزارش هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در نتیجۀ انفجارهای روزهای جمعه و شنبه در شهر کابل که گروه داعش مسوولیت آن را به دوش گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شده اند.

سازمان عفو بین‌الملل اضافه کرده است که در سال گذشته حملات متعددی علیه جامعه اقلیت هزاره در افغانستان صورت گرفت، اما هیچ اقدامی در این مورد انجام نشد.

این سازمان همچنان از طالبان خواسته است که باید تحقیقات فوری، بی‌طرفانه و کامل را در مورد این حملات و مطابق به قوانین بین‌المللی انجام دهند.

عفو بین‌‎الملل همچنان گفته است کسانی که مظنون به انجام این "جنایات" استند، باید بر اساس قوانین بین‌المللی در محاکمه‌های عادلانه و بدون توسل به مجازات اعدام، با عدالت روبرو شوند.

ادامۀ حملات مرگبار در افغانستان، واکنش‌های را در روزهای اخیر به دنبال داشته و پیش از این، سازمان همکاری‌های اسلامی و هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل ضمن ابراز غم‌شریکی با بستگان قربانیان این حملات، از طالبان خواستند که امنیت شهروندان افغانستان را تامین کنند.

این در حالی است که مراسم عاشورا در افغانستان در حالی روز دوشنبه هشتم اگست (۱۷ اسد) برگزار شد که در اکثر بخش‌های شهر کابل خدمات شبکه‌های مخابراتی قطع شده بود.

هرچند طالبان تا کنون در مورد قطع خدمات مخابراتی چیز نگفته اند، گفته می‌شود که این اقدام به خاطر تامین امنیت مراسم عاشورا روی دست گرفته شده بود.

XS
SM
MD
LG