لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: در صورت حملهٔ روسیه بر اوکراین، امریکا و متحدین‌اش 'قاطعانه پاسخ' خواهند داد


جو بایدن،‌ رییس جمهور امریکا،‌ حین صحبت تلیفونی با ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین
جو بایدن،‌ رییس جمهور امریکا،‌ حین صحبت تلیفونی با ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه دوم جنوری (۱۲ جدی) به ولادیمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفت که در صورت اقدام تهاجمی بیشتر روسیه علیه اوکراین، امریکا و متحدین‌اش "قاطعانه پاسخ" خواهند داد.

رهبران دو کشور در یک تماس تلیفونی همچنین در مورد تلاش‌های دپلوماتیک صحبت کردند تا تنش پیش آمده، اعزام نزدیک به ۱۰۰ هزار نیروی روسی به مرز اوکراین، کاهش یابد.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید با نشر اعلامیه‌ای گفت است که آقای بایدن و زیلینسکی همچنین در مورد اقداماتی صحبت کردند تا تنش در منطقهٔ دونباس واقع در شرق اوکراین کاهش یابد و توافق مینسک عملی شود.

خانم ساکی در این اعلامیه همچنین گفته است که رییس جمهور بایدن خطاب به همتای اوکراینی‌اش گفته است که امریکا بر تعهد و اصول خود پابند است.

پیش از این، آقای بایدن پنجشنبهٔ گذشته با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از طریق تلیفون برای ۵۰ دقیقه صحبت کرد، اما گفتگوی رهبران دو کشور پیشرفت ناچیز برای کاهش تنش در مرز اوکراین را در پی‌داشت.

مقام های ایالات متحده گفته اند که روسیه با اعزام ۱۰۰ هزار نیروی خود به مرز اوکراین احتمالاً در صدد حمله بر اوکراین است. اما مقام های امریکا مطمین نیستند که آیا رییس جمهور پوتین تصمیم حمله بر اوکراین را گرفته است یا خیر. ​

یک روز پس از تماس تلیفونی با رییس جمهور پوتین، رییس جمهور بایدن به تاریخ ۳۱ دسمبر (۱۰ جدی) گفت که به همتای روسی‌اش هشدار داده است که هرگونه اقدام علیه اوکراین عواقب جدی خواهد داشت.

آقای بایدن ناوقت روز جمعه به خبرنگاران گفت: "به طور واضح به پوتین گفتم که اگر او دست به اقدامات بیشتر بزند، و [نیروهایش] را وارد اوکراین کند، ما تعزیرات خیلی سنگینی اعمال خواهیم کرد. ما با متحدان خود در ناتو حضورمان را در اروپا افزایش خواهیم داد، و بهای بسیار سنگینی باید برای آن پرداخته شود."

اما آقای بایدن پاسخ نظامی در برابر روسیه را رد کرد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را به قلمرو خود ملحق کرد، اقدامی که با انتقاد کشور های غربی مواجه شد، اما تعزیرات ضعیف بر مسکو وضع شد.

پس از آن، مسکو از جدایی طلبان اوکراین حمایت کرد و از اپریل ۲۰۱۴ تا حال، در نتیجهٔ درگیری میان جدایی طلبان و حکومت اوکراین،‌ دست کم ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در شرق آن کشور کشته شده اند.​

در همین حال،‌ قصر سفید گفته است که مقام های امریکا و روسیه در ماه جاری میلادی سه دور ملاقات جداگانه خواهند داشت. نخست گفتگوهای دوجانبه میان مقام‌های واشنگتن و مسکو که قرار است به تاریخ ۱۰ جنوری در ژینف صورت بگیرد.

به تعقیب آن،‌ گفتگوهای چند جانبه میان شورای ناتو و روسیه و در نهایت گفتگو میان سازمان امنیت و همکاری اروپا و روسیه صورت خواهد گرفت.

خانم ساکی از قول رییس جمهور بایدن گفته است که پیشرفت در این گفتگو فقط در صورت موثر خواهد بود که تنش در مرز اوکراین کاهش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG