لینک های دسترسی

Breaking News

سادات: پس از تسلط طالبان برای زنان فرصت آموزش را مهیا کردم  


سمیرا سادات، موسس کارگاه آموزشی "درخانم" در شهر کابل می‌گوید که پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان زمانی که تلاش‌هایش برای رفتن به خارج بی نتیجه ماند به فکر ایجاد این کارگاه افتاد؛ کارگاهی که اکنون برای ۲۴ زن و دختر فرصت کسب مهارت خیاطی و درس خواندن را فراهم کرده است.

خانم سادات که مامور دولت پیشین افغانستان و مالک شرکت پاک‌کاری "صاف-ستره" بود به صدای امریکا گفت که این زنان و دختران قبلاً با او در شرکت "صاف-ستره" همکاری می‌کردند.

در این آموزشگاه در دورهٔ اول به مدت دو ماه به کارمندان "صاف-ستره" و شمار دیگری از زنان بی‌سواد در بخش خیاطی آموزش داده شد. به این زنان که شمار شان به ۲۰ تن می‌رسید، پس از فراغت ماشین‌های خیاطی و لوازم مورد نیاز برای شروع کارشان توزیع شد.

خانم سادات افزود: "با توجه به اینکه پس از مسلط شدن گروه طالبان دختران از رفتن به مکاتب منع شدند، تصمیم گرفتم تا برای دختران جوان‌تر و دانش‌آموزان، علاوه بر فرصت یادگیری مهارت خیاطی صنف‌های درسی هم فراهم کنم."

در دورهٔ جدید در حدود ۲۴ دختر و زن جوان در کارگاه آموزشی "درخانم" علاوه بر این که خیاطی می‌آموزند، روزانه یک ساعت دروس مکتب نیز به آنان تدریس می‌شود.

در این آموزشگاه دو استاد در بخش خیاطی و یک استاد در بخش تدریس دختران ایفای وظیفه می‌کنند.

او گفت که به این دختران مضامین بیالوژی، کیمیا، ریاضی، فزیک ، مثلثات و انگلیسی صنوف درسی هشتم تا ۱۲م تدریس می‌شود.

چالش‌ها و مشکلات

خانم سادات افزود با اینکه این کارگاه آموزشی تلاش دارد با فراهم کردن ماشین خیاطی و مواد مورد نیاز به این زنان و دختران جوان کمک کند، قادر به دادن دستمزد به آنان نیست، زیرا هیچ نوع حمایت مالی ندارد.

بیکاری و فقر موجب شده تا دانش‌آموزان این کارگاه برای آموزش این حرفه هم با مشکل مواجه شوند و حتی شماری از آنان مجبور استند علاوه بر آموزش روزانه در این کارگاه برای امرار معیشت خانواده‌های شان، شبانه قالین بافی کنند.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی کار که به روز چهارشنبه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) نشر شد پس از تسلط گروه طالبان در اوسط ماه اگست ۲۰۲۱، بیش از ۵۰۰ هزار نفر در افغانستان وظایف‌شان را از دست داده اند.

سازمان بین‌المللی کار در این گزارش گفته است که بحران به وجود آمده، اقتصاد افغانستان را فلج کرده و بازار کار را به شدت زیر فشار قرار داده است.

زنان در حال حاضر، تنها در سکتورهای صحت، معارف و در بخش‌های گمرکات و میدان هوایی کابل کار می‌کنند. طالبان تا کنون در مورد برگشت کارمندان زن وزارت‌خانه‌ها چیزی نگفته اند و هنوز دختران دورهٔ متوسطه و لیسه به مکتب برنگشته‌اند.

سمیرا به صدای امریکا گفت که در شرکت "صاف-ستره" به تعداد ۱۵ زن بیسواد که سرپرست خانواده‌های شان بودند، در بخش نظافت و پاک‌کاری خانه‌ها ودفاتر کار می کردند، اما با روی کار آمدن گروه طالبان و از دست دادن شمار زیادی از مشتریان که افغانستان را ترک کردند و رویهٔ و رفتار نیروهای طالبان با این زنان کارگر، مجبور شد تا این شرکت را مسدود کند.

خانم سادات اضافه کرد که این زنان مجبور بودند به تنهایی به خانه‌های مشتریان برای ارایه خدمات بروند، اما با روی کار آمدن طالبان با مشکل روبرو شدند.

سمیرا با اشاره به مقررات سختگیرانهٔ طالبان در مورد فعالیت وحضور اجتماعی زنان، اضافه کرد این محدودیت‌ها کار را دشوارتر ساخته است و او و دوستانش که در پیشبرد این کارگاه وی را همکاری می‌کنند، باید تلاش کنند تا استادان و همه کسانی که در این کارگاه آموزشی فعالیت می‌کنند، زن باشند تا مبادا طالبان او یا دختران را بازداشت کنند.

با اینکه مقامات طالبان همواره گفته اند که به حقوق همۀ اتباع افغانستان، به شمول زنان متعهد اند و حقوق زنان به ویژه حق کار و تحصیل آنان در "چوکات شریعت اسلامی" مصوون است، کمیشنری عالی ملل متحد در امور حقوق بشر روز دوشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) با نشر گزارشی از قول این کارشناسان ملل متحد نگاشته است: "از تلاش‌های مداوم و سیستماتیک [طالبان] برای محروم کردن زنان از عرصۀ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سرتاسر کشور، نگرانیم."

در این گزارش وضع محدودیت بر حق کار و آموزش زنان، مقید ساختن تردد و سیر و سفر زنان و دختران همراه با محرم شرعی و نیز مقررات سختگیرانه بر پوشش زنان "سیاست‌های محروم کننده و تبعیض‌آمیز" خوانده شده است که به باور کارشناسان ملل متحد زنان و دختران به ویژه آنانی را که نان‌آور خانواده‌های شان اند، بیشتر به سمت تنگدستی می‌کشاند.

خانم سادات با تاکید بر اینکه زنان و مردان پس از به قدرت رسیدن طالبان رنج مضاعف را تحمل می‌کنند و همه نیاز به یاری دارند، افزود که "تمام تلاش‌هایم را برای روشن نگه داشتن این روزنهٔ امید برای همین تعداد اندک دختران انجام می‌دهم و امیدوارم بتوانم با کمک مردم امکانات بیشتر تحصیلی از جمله کتاب، قرطاسیه، کتاب‌های داستان به زبان انگلیسی و مواد خیاطی برای دختران کارگاه آموزشی درخانم تهیه کنم".

XS
SM
MD
LG