لینک های دسترسی

Breaking News

مهاجران از افغان‌های تازه وارد به امریکا استقبال می‌کنند


مهاجرانی که سال‌ها قبل به ایالات متحده آمده اند، با الهام از نخستین روزهای مهاجرت شان، تلاش دارند تا افغان‌هایی را که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، به امریکا مهاجر شده اند، کمک و استقبال کنند.

ترم فم، که سه دهه قبل به ایالات متحده مهاجرت کرده با یادآوری اینکه زندگی در روزهای نخستین چقدر دشوار بود اشک می‌ریزد.

خانم فم حالا منحیث نرس در کلینیک توبرکلوز و پناهندگان در شهر سن‌هوزی ایالت کالیفورنیا جاییکه او و خانواده‌اش برای نخستین بار برای معاینات به آنجا برده شده بودند، کار می‌کند.

او می‌گوید که در آن زمان ۲۲ سال عمر داشت و زمانی که یک پرستار هم میهنش را پیدا کرده و با وی صحبت کرده بود، بی اندازه احساس خرسندی و راحتی کرده بود.

کلینیک توبرکلوز و پناهندگان در حال حاضر معاینات صحی افغان‌هایی را انجام می‌دهد که به تازگی به ایالات متحده پناهنده شده اند.

خانم فم نمی‌تواند دری یا پشتو صحبت کند اما به گفتهٔ خودش می‌تواند بیمارانی را که به خاطر پیدا نکردن کار و یا هم کرایه خانه تحت فشار قرار گرفته اند، آرامش دهد.

ترم فم در حالی که دست یک زن مسن افغان را می‌فشرد گفت: "من بیمارانی را که از سرتاسر جهان می‌آیند می‌ببینم. می‌دانید، بیماران ویتنامی را می‌بینم. من تعداد زیادی بیماران پناهنده را می‌بینم. من خودم را می‌بینم. "

کلینیک توبرکلوز و پناهندگان به یک شبکهٔ بزرگ از سازمان‌های خیریه و دولتی محلق شده که می‌خواهند طرح جو بایدن، رییس جمهور امریکا را برای مسکن گزینی ۱۰۰ هزار افغان تا سپتمبر ۲۰۲۲ تحقق ببخشند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده امریکا گفته است که در جریان سال روان میلادی ۹۵ هزار شهروند افغانستان به امریکا منتقل شده که از این میان ۷۴ هزار نفر آن از آغاز عملیات تخلیۀ نظامی تا کنون تخلیه شده اند.

در خبرنامۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده آمده است که از جمع ۷۴هزار شهروند افغانستان که در حدود چهار ماه اخیر از افغانستان تخلیه و در پایگاه‌های نظامی در داخل امریکا مستقر شده اند، بیش از ۳۸ هزار نفر آنان پس از طی مراحل و بررسی جدید پیشینۀ آنان، از کمپ‌های نظامی بیرون شده و زندگی جدید شان را آغاز کرده اند. که از آن جمله چهار هزار آن در کالیفورنیا مسکن گزین شده اند.

کرش اومارا وگناراجا، رییس خدمات و مهاجرین و پناهندگان لوترن، یکی از نه سازمان ملی اسکان مجدد در امریکا، می‌گوید که عملیات اسکان مجدد در دوره ریاست جمهوری دونالد ترمپ شدیداً کاهش یافته بود و حالا برای مدیریت پناهندگان به گسترش سریع نیاز دارد. اما به گفتۀ وی واکنش جامعه برای اسکان مجدد افغان‌ها بسیار زیاد مشتاقانه بوده است.

آقای وگناراجا گفت:"ما می دانیم که اسکان مجدد یک فرآیند هفته یا ماه نیست. موفقیت نیازمند سال‌ها تلاش است. بنابراین واقعاً مهم است که روابط اجتماعی قوی داشته باشیم."

این سازمان غیرانتفاعی که در بیشتر از ۲۰ ایالت فعالیت می کند، از تابستان امسال تقریباً ۶۰۰۰افغان تازه وارد را اسکان داده است.

کلینیک توبرکلوز و پناهندگان در صدد استخدام کارمندان بیشتر است. زیرا این کلینیک قرار است ۸۰۰ افغان را تا ماه سپتمبر در اسکان مجدد و مشکلات و معاینات صحی شان کمک کند. معمولاً این کلینیک در گذشته ۱۰۰ نفر را در یک سال کمک می‌کرد.

اما نلدا دیوید، مدیر این کلینیک می‌گوید که با وجود داشتن ۳۲ کارمند، این کلینیک که چهار دهه پیش برای پناهجویان جنوب شرق آسیا و پس از جنگ ویتنام تاسیس شده بود، آماده استقبال پناهندگان جدید است.

او افزود که اکثر نرس‌ها و کارمندان کلینیک مهاجرین و یا هم پناهندگان پیشین استند و مشکلات آمدن به یک کشور جدید را به خوبی درگ می‌کنند.

جهان‌ناز افشار، ترجمان صحی این کلینیک از افغان‌ها در دروازه ورودی کلینیک استقبال می‌کند و به آنان توضیح می‌دهد که طی بازدید‌هایشان از این کلینیک برای ارزیابی جامع صحت شان چه انتظاری داشته باشند. معاینه صحی برای همه پناهندگان الزامی است.

خانم افشار که خود در سال ۲۰۰۴ از ایران به امریکا مهاجرت کرده در مورد تفاوت‌های فرهنگی با تازه واردان صحبت می‌کند.

میلن مادرید، هماهنگ کننده برنامه ارزیابی صحی پناهندگان می‌گوید که اکثر کارکنان این کلینیک به دو لسان صحبت می‌کنند و از کشورهایی از جمله چین، میانمار، سیرالیون و مکسیکو آمده اند. اما کارکنان می توانند حتا بدون صحبت کردن به زبان پناهندگان به آنان کمک کنند.

XS
SM
MD
LG