لینک های دسترسی

Breaking News

نی از ثبت ۱۳۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران افغان در ۲۰۲۰ خبر داد


دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در نشر گزارش تازه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۳۰ قضیۀ خشونت در برابر خبرنگاران در این کشور ثبت شده است.

عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی گفت که در این سال ۱۱ خبرنگار کشته شده و ۱۶ خبرنگار دیگر زخم برداشته اند.

به گفتۀ خلوتگر، ۱۳ قضیۀ لت‌وکوب، پنج مورد اختطاف، سه مورد بازداشت، ۲۳ قضیۀ تهدید و توهین و طرح حمله بر چهار خبرنگار شامل این خشونت‌ها است.

آقای خلوتگر سه مورد حمله به رسانه‌ها را در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی نیز تایید کرد و گفت که نی سال گذشته ۱۱۵ مورد خشونت علیه خبرنگاران را در افغانستان ثبت کرده بود.

در گزارش نی آمده است که افزایش تهدیدهای اخیر در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها، سبب شده است عرصۀ کار برای خبرنگاران در افغانستان تنگ‌تر شود.

رییس این دفتر بدون ارایۀ آمار دقیق تایید کرد که خشونت‌ها و تهدیدها سبب شده است که شماری از خبرنگاران کار رسانه‌ای را ترک کنند و برخی نیز به بیرون از افغانستان فرار کنند.

آقای خلوتگر از اقدامات حکومت برای مهار کردن خشونت‌ها در برابر خبرنگاران انتقاد کرد: "ما به عنوان کسانی که دخیل در پروسه استیم، از کار حکومت در زمینۀ بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران راضی نیستیم".

او تاکید کرد که اگر عملکرد حکومت برای پیگیری قضایای خشونت در برابر خبرنگاران در این کشور کافی می‌بود؛ امروز آمار خشونت‌ها افزایش نمی‌یافت.

اما طارق آرین، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در پاسخ به این انتقاد گفت که حکومت از طریق مرکز هماهنگی رسیدگی به موارد خشونت، تمامی مواردی که نگرانی امنیتی علیه خبرنگاران و جامعۀ مدنی باشد، به آن می‌پردازد.

او افزود: "برای ما تامین امنیت همۀ شهروندان به ویژه خبرنگاران مهم است و در این عرصه از نزدیک با نهادهای خبری و جامعۀ مدنی کار می‌کنیم".

پیش از این، سازمان گزارشگران بدون مرز ۲۰۲۰ را سال مرگبار برای خبرنگاران در افغانستان خوانده و از مقام‌های این کشور خواسته بود که از تمام قوت برای مصوونیت خبرنگاران کار بگیرند.

رضا معینی، مسوول دفتر افغانستان و ایران سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که معافیت از مجازات و ابهام در پرونده‌های قتل خبرنگاران عامل اصلی "فاجعه" در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG