لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار اسرائیل به اقدام نظامی علیه ایران


ایسرائیل کتز، وزیر استخبارات اسرائیل، به جاپان سفر کرده تا مقامات آن کشور را ترغیب کند تا از موقف رئیس جمهور ترمپ در مورد توافق هسته ای ایران، حمایت کنند
ایسرائیل کتز، وزیر استخبارات اسرائیل، به جاپان سفر کرده تا مقامات آن کشور را ترغیب کند تا از موقف رئیس جمهور ترمپ در مورد توافق هسته ای ایران، حمایت کنند

وزیر استخبارات اسرائیل روز پنجشنبه گفت که کشورش برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای مایل است به اقدام نظامی متوسل شود.

ایسرائیل کتز، وزیر استخبارات اسرائیل، این موضوع را حین سفرش به جاپان بیان کرد. آقای کتز به منظور حمایت از موقفگیری دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در برابر توافق هسته ای ایران، به جاپان سفر کرده است تا حمایت مقامات جاپانی را نیز در راستا به دست آورد.

آقای کتز گفت "اگر تلاش های بین المللی به رهبری رئیس جمهور ایالات متحده از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری نکند، اسرائیل به تنهایی دست به اقدام نظامی خواهد زد."

وزیر استخبارات اسرائیل همچنین گفته است که وی از حکومت جاپان خواسته است تا از اقدامات رئیس جمهور ترمپ مبنی بر تغییر در توافق هسته ای با ایران، حمایت کند.

اسرائیل در گذشته نیز به تنهایی—بدون اینکه توافق متحدین عمدۀ خود را به دست بیاورد، دست به اقدام نظامی زده است—به شمول حملات هوایی بر تاسیسات مظنون هسته‌ای سوریه در سال ۲۰۰۷ و عراق در سال ۱۹۸۱.

وزیر استخبارات اسرائیل تاکید کرد که احتمال تغییر در توافق هسته ای ایران موجود است تا از این طریق اطمینان حاصل شود که آن کشور هیچگاهی قادر نشود به به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند.

رئیس جمهور ترمپ به تاریخ ۱۳ اکتوبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که توافق هسته ای با ایران را تائید نمی کند و آنرا به کانگرس ایالات متحده محول کرد تا در مورد تصمیم بگیرد و احتمالاً تعزیرات جدید بر تهران وضع کند.

اما حمله بر ایران می تواند خطرناک باشد، زیرا آن کشور نیز دست به اقدام مشابه خواهد زد.

تهدید اقدام نظامی اسرائیل بر ایران، ممکن موجب گردد تا مقامات امریکایی از اقدام اسرائیل حمایت کنند. اما در عین حال، چنین اقدام ممکن از یک سو سبب واکنش تندروان در ایران شود و از سوی دیگر موجب ایجاد فاصله میان واشنگتن و متحدین اروپایی آن شود.

به استثنای ایالات متحده، تا حال هیچ یک از کشور های امضا کنندۀ توافق هسته ای ایران که شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می شود، در مورد لغو و یا تغییر در توافق هسته ای ایران صحبت نکرده اند.

توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج پس از یک سلسله گفتگو های نفس گیر و پیهم در سال ۲۰۱۵ نهایی گردید، اما تطبیق این توافقنامه بین المللی همواره با مشکلات مواجه بوده است—به خصوص رفع تعزیرات اقتصادی بالای ایران و بر داشت های متفاوت رهبران ایران و امریکا از این توافقنامه.

XS
SM
MD
LG