لینک های دسترسی

Breaking News

درج پاکستان در 'فهرست خاکستری' و تاثیر آن بر بانک های آن کشور


در سپتمبر ۲۰۱۷، حبیب بانک که بزرگترین بانک قرضه دهی در پاکستان است، به دلیل عدم رعایت کامل مقررات تطهیر پول و تمویل دهشت افگنی ۲۲۵ میلیون دالر امریکایی جریمه شد و مجبور گردید تا فعالیت خود را در امریکا متوقف و از این کشور خارج شود.
در سپتمبر ۲۰۱۷، حبیب بانک که بزرگترین بانک قرضه دهی در پاکستان است، به دلیل عدم رعایت کامل مقررات تطهیر پول و تمویل دهشت افگنی ۲۲۵ میلیون دالر امریکایی جریمه شد و مجبور گردید تا فعالیت خود را در امریکا متوقف و از این کشور خارج شود.

اخیراً ایالات متحده و متحدین اروپایی این کشور تقاضا کردند تا پاکستان در "فهرست خاکستری" قرار بگیرد، یعنی در زمرۀ کشور های به شمار آید که در برابر تطهیر پول و تمویل مالی دهشت افگنی اقدام ناچیز کرده اند.

با قرار گرفتن پاکستان در چنین فهرست، ارتباط بانک این کشور با جهان با خطر مواجه خواهد شد.

این تقاضا در حالی صورت گرفته است که قرار است هفتۀ آینده اعضای دول عضو " نیروی کاری عملیات مالی"در پاریس، پایتخت فرانسه، با هم دیدار کنند.

این اقدام بخشی از استراتیژی ایالات متحده مبنی بر افزایش فشار بر پاکستان است تا آن کشور روابط خود را با گروه های تندرو قطع کند، تندروان که به گفتۀ مقامات امریکایی، در افغانستان حملات شان را راه اندازی می کنند.

عاید نا خالص پاکستان سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد دالر امریکایی است و در یک دهۀ گذشته رشد اقتصادی بیش از پنج در صدی داشته است.

اما حال که پاکستان در زمره کشور های تمویل کنندۀ مالی دهشت افگنان قرار می گیرد، به گفتۀ مقامات بانکی و حکومت پاکستان، چنین وضعیت ضرر واقعی را متوجه بانک های آن کشور می سازد.

اسلام آباد اتهامات وارده علیه خود را تکذیب می کند و رئیس جمهور پاکستان هفتۀ گذشته، قانون ضد دهشت افگنی آن کشور را تعدیل کرد.

تحلیلگران به این باور اند که کاهش معاملات خارجی و کاهش جریان اسعار خارجی به داخل قلمرو پاکستان، کسر بودجۀ آن کشور را بیشتر خواهد ساخت.

علاوه بر آن، بانک های بین المللی مثل سیتی بانک، دویچه بانک و استندرد چارترد که ۱۱۶ نمایندگی در پاکستان دارد، ممکن فعالیت شان را در آن کشور متوقف و از پاکستان خارج شوند.

اما تا حال نشانۀ وجود ندارد که آیا چند بانک محدود بین المللی که در پاکستان فعالیت دارند، خروج از آن کشور را مورد بررسی قرار می دهند یا خیر.

مقامات سیتی بانک با نشر یک اعلامیه گفته اند که آن بانک همه قوانین و مقررات ایالات متحده و قوانین بین المللی را در قسمت تطهیر پول، رعایت می کند. مقامات این بانک گفته اند که آنان اوضاع را از نزدیک مورد نظارت دارند. اما مقامات دویچه بانک تا حال در مورد تبصره نکرده اند.

قبل بر این، در سپتمبر ۲۰۱۷، حبیب بانک که بزرگترین بانک قرضه دهی در پاکستان است، به دلیل عدم رعایت کامل مقررات تطهیر پول و تمویل دهشت افگنی ۲۲۵ میلیون دالر امریکایی جریمه شد و مجبور گردید تا فعالیت خود را در امریکا متوقف و از این کشور خارج شود.

در همین حال، رنا افضل، وزیر مالیه پاکستان، ااقدام ایالات متحده و متحدین اروپایی آنرا غیر منصفانه خوانده تاکید دارد که چنین اقدام "اعتبار ما را در سطح جهان تقلیل می دهد و این اقدام، منصفانه نیست."

XS
SM
MD
LG