لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به حملۀ انتحاری در کابل؛ یوناما از افزایش ناامنی در افغانستان ابراز نگرانی کرد


حمله انتحاری در مقابل دروازۀ خروجی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در کابل با واکنش‌های زیادی مواجه شده و از این میان، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش ناامنی‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

این رویداد حوالی ساعت ۴:۰۰ عصر دیروز چهارشنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) به وقوع پیوست که در آن به گفتهٔ طالبان پنج نفر و به گفتهٔ مقام‌های غربی ۲۰ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

یک کارمند وزارت خارجۀ حکومت طالبان که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که در این انفجار حدود ۲۰ نفر کشته شدند که بیشتر شان کارمندان وزارت خارجه اند.

یوناما ضمن نکوهش این رویداد با بستگان قربانیان این انفجار ابراز غم‌شریکی کرده و افزوده است: "افزایش ناامنی [در افغانستان] نگران‌کننده است. خشونت بخشی از هیچ راه‌ حلی برای ایجاد صلح پایدار در افغانستان نیست."

کرن دکر، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان با خانواده‌های قربانیان این انفجار ابراز همدردی کرده و آنرا یک رویداد "وحشیانه" خوانده است.

خانم دکر روز پنجشنبه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) در پیامی در تویتر افزوده است: "باید بدانیم چرا/چگونه این اتفاق افتاد و چه اقداماتی برای جلوگیری از حمله دیگر اتخاذ خواهد شد. افغان‌ها و مهمانان خارجی باید بتوانند روی امنیت موثر حساب کنند."

تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان نیز در پیامی در تویتر ضمن نکوهش این انفجار گفته است که در این رویداد، حداقل ۲۰ نفر کشته و شمار زیاد دیگر زخمی شده اند. آقای وست اضافه کرده است که "این خشونت هیچ هدفی ندارد".

هوگو شارتر، شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان نیز این حمله را محکوم کرده و در پیامی در صفحهٔ تویتر خود نگاشته است: "بریتانیا چنین اعمال خشونت‌آمیز بی‌معنا و بی‌رویه را رد می‌کند."

این انفجار در یکی از ساحات به شدت محافظت شده صورت گرفته که در نزدیکی آن، برخی از سفارت خانه‌ها به شمول سفارت چین و ترکیه موقعیت دارد.

چین نیز این حمله را نکوهش کرده و خواستار تامین امنیت شهروندان تمام کشورها در افغانستان شده است. گفته می‌شود که این حمله در زمانی صورت گرفت که یک هیات چینی سرگرم ملاقات در وزارت خارجهٔ طالبان بود.

ایران، پاکستان، روسیه، قطر و برخی از کشورهای دیگر به شمول نمایندگی‌های دپلوماتیک آنان در کابل نیز به این حمله واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده اند.

واکنش‌های داخلی

برخی چهره‌های سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان نیز به حملهٔ مرگبار دیروز در کابل واکنش نشان داده و ان را محکوم کرده اند.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان با خانواده‌های قربانیان این رویداد ابراز غم‌شریکی کرده و این حمله "جنایت ضد بشری و خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی" عنوان کرده است.

عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در واکنش به این انفجار گفته است: "چنین جنایت‌های غیر انسانی، خلاف هرگونه اصول و معیارهای بشری و دینی بوده و در هیچ قالبی، توجیه پذیر نمی‌باشد."

عطا محمد نور، رییس انشعابی حزب جمعیت اسلامی در اعلامیه‌ای گفته است که در این حمله بیشتر جوانان تحصیل کرده و کادرهای وزارت خارجۀ افغانستان کشته و زخمی شده اند.

آقای نور که در بیرون از افغانستان به سر می‌برد افزوده است: "توسل به چنین اقدامات نشانهٔ حضور پر قدرت نیروهای تروریستی در افغانستان و دسترسی آنان به ابزار و امکاناتی است که می‌تواند طالبان را نیز به عنوان میزبان و متحد شان با چالش روبرو کند."

عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش اسلامی افغانستان در پیامی در تویتر با اشاره به تلفات این رویداد گفته است: "طالبان به عنوان بنیان‌گذار حملات انتحاری در کشور عامل اصلی این جنایات اند. کی می‌داند انتحاریون اخیر نیز اعضای گردان انتحاری طالبان باشند."

اما گروه داعش مسوولیت این حملهٔ انتحاری را به عهده گرفته و مدعی شده است که در این انفجار، حد اقل ۲۰ نفر کشته شده‌اند.

خبرگزاری اعماق که گزارش های مرتبط به گروه داعش را نشر می‌‌کند خبر داده است که یکی از اعضای این گروه توانست از موانع امنیتی طالبان گذشته و مواد منفجرهٔ حامل خود را در میان کارمندان و محافظین وزارت خارجهٔ حکومت طالبان انفجار دهد.

XS
SM
MD
LG