لینک های دسترسی

Breaking News

رضا پهلوی هنوز در تلاش تغییر رژیم در ایران است


رضا پهلوی، پسر محمد رضا شاه پهلوی، آخرین شاه ایران، که حال ۵۷ ساله است، در سن ۱۷ سالگی کشورش را ترک کرد
رضا پهلوی، پسر محمد رضا شاه پهلوی، آخرین شاه ایران، که حال ۵۷ ساله است، در سن ۱۷ سالگی کشورش را ترک کرد

رضا پهلوی، پسر آخرین شاه ایران، گفته است که تغییر رژیم "فورمول نهایی" در ایران است.

آقای پهلوی که پس از انقلاب ایران و سقوط شاه در آن کشور، از ۱۷ سالگی به این سو در تبعید به سر می برد، در واکنش به مظاهرات اخیر در ایران گفته است که تغییر رژیم در ایران، "چیزی است که مردم ایران خواهان آن است" نه به خاطر اینکه ایالات متحده، بریتانیا، سعودی و یا اسرائیلی ها خواهان چنین تغییر اند. به باور آقای پهلوی مردم ایران در نهایت "موفق خواهند" شد.

رضا پهلوی به صورت عموم خواهان تغییر نظام مبتنی بر مذهب در ایران است و می خواهد رژیم کثرتگرا، پارلمانی و دموکراسی در آن کشور ایجاد شود. آقای پهلوی همچنین باور دارد که مظاهرات اخیر در ایران منحصر به بیکاری و عدم موجودیت فرصت های اقتصادی نیست، بلکه اعتراضات مردمی در آن کشور ناشی از "خشم بزرگتر" ایرانی ها در برابر سیستم سیاسی آن کشور است.

آقای پهلوی در مصاحبه ای با خبرگزاری اسو شیتد پرس گفته است که نارضایتی های اخیر در ایران، تهدید جدی تر نسبت اعتراضات خشونت آمیز پس از انتخابات ۲۰۰۹ در آن کشور است در برابر رژیم کنونی ایران است. آقای پهلوی گفته است که "در واقع زمان برای یک ائتلاف بزرگ آماده است."

آقای پهلوی در حال حاضر در شهر واشنگتن به سر می برد و تلاش می کند تا فعالان ایرانی به شمول حامیان حقوق بشر، رهبران اتحادیه ها، ژونالستان و محصلین ایران را کمک کند تا در برابر آیت الله علی خامنه ای، رهبر ارشد ایران، و رژیم در ایران در همآهنگی فعالیت کنند.

آقای پهلوی خطاب به مقامات ایرانی گفت که "آنان غاصبین استند که به کشور هجوم برده اند، ما را در اسارت گرفته اند و ما باید کشور خود را دو باره دست بیاوریم و امروز وقت آن است."

آقای پهلوی همچنین گفته است که در حال حاضر نقش او فقط منحصر به بر داشتن "بیرق" اعتراض کنندگان در ایران است و تاکید می کند که اگر کشور های غربی مثل ایالات متحده خواهان حمایت از اعتراضات مردمی در ایران است، تعزیرات تازه را در برابر رهبران ایرانی و ملکیت های آنان وضع کند.

اعتراضات ضد حکومتی در ایران به تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ آغاز شد و به سرعت به ۸۰ شهر مختلف آن کشور گسترش یافت. مقامات ایران گفته اند که تا حال ۳۷۰۰ مظاهره کننده را دستگیر کرده اند.

تصاویر ویدیویی از محل برخی مظاهرات نشان می دهد که شماری از اعتراض کنندگان خواهان سرنگونی رژیم در آن کشور اند و از رضا پهلوی حمایت می کنند.

به گفتۀ همکاران نزدیک آقای پهلوی، او از چندین دهه به این سو انکشافات ایران را از نزدیک تعقیب می کند و با شبکه های داخل حکومت ایران و بیرون از حکومت آن کشور در تماس نزدیک است. علاوه بر آن، مردم عادی ایران از طریق شبکه های اجتماعی با آقای پهلوی در تماس اند.

در مظاهرات مردمی که در ده ها شهر مختلف ایران راه انداز شد، حد اقل ۲۲ نفر کشته شده است. مظاهرات ابتدا به خاطر نارضایتی از بلندرفتن قیم راه اندازی شد، اما، بعداً شعار های ضد حکومتی، ضد رژیم ایران و حتی حضور نظامی ایران در سوریه نیز سر داده شد.

مقامات ایالات متحده به شمول دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کردند و حتی شورای امنیت ملل متحد نشست اضطراری را در مورد اعتراضات مردمی در ایران برگزار کرد.

نیکی هیلی، نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، پس از نشست اضطراری جمعه گذشته گفت که"جهان نظاره گر"عملکرد تهران در برابر اعتراضان کنندگان مردم آن کشور خواهد بود.

خانم هیلی گفت که جامعۀ جهانی نمی تواند به ایران اجازه دهد تا صدای مظاهره کنندگان را به ویژه با قطع برخی از صفحات رسانه های اجتماعی، خاموش سازد.

XS
SM
MD
LG