لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ ایالات متحده با پناهجویان افغان در قطر دیدار کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در سفرش به قطر با افغان‌هایی دیدار کرده است که منتظر انتقال به امریکا اند.

آقای بلینکن روز چهارشنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) در تویترش نوشته است که با این افغان‌ها در پایگاه نظامی "السیلیه" در قطر صحبت کرده است؛ افرادی که به گفتۀ وی "به زودی ایالات متحده را خانه خواهند خواند."

به گفتۀ وزیر خارجۀ ایالات متحده، حمایت قطر از مردم افغانستان، مشارکت واشنگتن و دوحه را تقویت کرده است.

با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، نیروهای ایالات متحده از ۱۵ تا ۳۰ اگست سال گذشته ۱۲۴هزار شهروند افغانستان را از آن کشور تخلیه کردند.

پایگاه نظامی "السیلیه" یکی از چندین پایگاه ایالات متحده است که در آنجا افغان‌های همکار امریکا و خانواده‌های شان پس از تخلیه از افغانستان در اگست ۲۰۲۱ میلادی اسکان داده شدند.

این دیدار آقای بلینکن سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفته بود که در تلاش تسریع روند طی مراحل و انتقال افغان‌های در معرض خطر است.

یک سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا در اوایل ماه سنبله سال روان گفته بود که آنان منابع خود را برای طی مراحل سریع‌تر افغان‌های واجد شرایط به ویژه دارندگان ویزه ویژه مهاجرت (SIV) در خارج از امریکا افزایش داده اند. به گفتهٔ او این اقدامات رسیدگی به الزامات مهاجرت و اسکان مجدد را به حداکثر آن می‌رساند.

ایالات متحده سال گذشته کمک‌های اسکان مجدد را به ۱.۲ میلیارد دالر افزایش داد و تاسیسات طی مراحل پناهجویان از جمله کمپ "السیلیه" در دوحه را گسترش داد.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفته بود که نوآوری‌های مربوط به رسیدگی به پناهندگان در کمپ السیلیه زمان اقامت پناهجویان در این کمپ را "به گونهٔ چشمگیری" کوتاه کرده و اکثر افراد که اسناد شان منظور می‌شود در جریان ۳۰ الی ۶۰ روز کمپ را ترک می‌کنند.

مقامات ایالات متحده در ماه مارچ به واشنگتن پست گفته بودند که حدود هفت هزار افغان در پایگاه‌های ایالات متحده در انتظار اسکان مجدد استند.

XS
SM
MD
LG