لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: چندین کشور، به شمول امریکا از حریم هوایی افغانستان استفاده می‌کنند


آرشیف
آرشیف

وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان از تصمیم پرواز طیاره‌های غیرنظامی ایالات متحده امریکا و برخی کشورهای اروپایی پس از تقریباً دو سال از حریم هوایی افغانستان استقبال کرده است.

امام‌الدین احمدی، سخنگوی این وزارت، به تلویزیون ملی تحت ادارۀ طالبان گفت که پیش از تصمیم اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده امریکا، طیاره‌های غیرنظامی برخی از شرکت‌های هوایی امریکایی در جریان پروازهای شان میان شرق و غرب از حریم هوایی افغانستان عبور می‌کردند.

او گفته است: "ما اطمینان می‌دهیم خدماتی که به طیاره‌های ملکی توسط اداره‌های هوانوردی در کشورهای خارجی ارایه می‌شود، در افغانستان نیز همان خدمات ارایه می‌شود. ما در تلاش استیم تا خدمات خوبی را به طیاره‌های ملکی ارایه دهیم و تلاش می‌کنیم تا شرکت‌های هوایی دیگر را نیز جذب کنیم."

بر اساس معلومات وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان، در حال حاضر بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ طیاره غیرنظامی در ۲۴ ساعت از حریم هوایی افغانستان عبور می‌کنند و هر طیاره تا ۷۰۰ دالر امریکایی برای افغانستان محصول حق‌العبور می‌دهد.

سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان همچنان گفته است که این طیاره‌ها شامل خطوط هوایی ایالات متحده (US Airline)، بریتانیا (British Airways)، هند (Indian Airline)، روسیه (Aeroflot) و شرکت‌های هوایی برخی کشورهای دیگر است.

روزنامه اکانومیست تایم روز جمعه ۲۸ جولای (ششم اسد) در گزارشی نوشت که اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده امریکا به خطوط هوایی امریکایی اجازه پرواز از فراز افغانستان را با ارتفاع ۳۲هزار فوت داده است. این روزنامه گفته است که این تصمیم با راهکار سازمان هوایی اتحادیه اروپا (EASA) مطابقت دارد.

در این حال، اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) و سازمان هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) هنگام عبور طیاره‌ها از حریم هوایی افغانستان به شمال هند و شرق از نبود خدمات تخنیکی لازم اظهار نگرانی کرده است.

در پاسخ به این نگرانی‌ها، سازمان هوانوردی اتحادیه اروپا به شرکت‌های هوایی کشورهای عضو توصیه کرده است که هنگام بررسی تهدیدات امنیتی مطابق دستورالعمل‌های اداره‌های ملی خود عمل کنند.

پس از اگست ۲۰۲۱، ایالات متحده، کشورهای اروپایی و برخی دیگر از خطوط هوایی بین‌المللی تصمیم گرفتند تا به دلیل مشکلات امنیتی از حریم هوایی این کشور استفاده نکنند.

حکومت طالبان قرارداد کنترول و ارزیابی مسافران در چهار میدان هوایی بین‌المللی را در جون ۲۰۲۲ با شرکت امارات متحده عربی موسوم به "گاک" امضا کرد.

شرکت گاک که دفتر مرکزی آن در شهر ابوظبی است، گفت که بر اساس قرارداد، تا سه سال آینده میدان هوایی بین‌المللی ولایت‌های کابل، قندهار، بلخ و هرات را مدیریت خواهد کرد.

ابراهیم مورافی، مدیر منطقه‌ای این شرکت در مورد قرارداد با حکومت طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت که انتظار می‌رود با امضای این قرارداد اعتماد شرکت‌های هوایی بین‌المللی افزایش یافته و پروازهای خود را از سر بگیرند.

اگرچه در حال حاضر روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ پرواز از میدان هوایی کابل انجام می‌شود و بیشتر آنها پروازهای منظم از افغانستان به کشورهای همسایه و منطقه است، اما تا کنون خطوط هوایی بین‌المللی که قبل از اگست ۲۰۲۱ به کابل پرواز داشتند، پروازهای شان را از سر نگرفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG