لینک های دسترسی

Breaking News

قطر:کار تیم تخنیکی ما در میدان هوایی کابل پایان یافت


سفارت قطر در افغانستان و وزارت خارحۀ حکومت طالبان اعلام کرده اند که پس از یک سال، کار تیم تخنیکی این کشور در میدان بین‌المللی کابل به گونۀ "موفقانه" به پایان رسیده است.

پس از خروج قوای بین المللی و مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱، میدان هوایی کابل از فعالیت باز ماند، اما با گذشت چند ماه، این میدان هوایی برای برخی پروازهای بین‌‌المللی دوباره فعال شد.

تیم تخنیکی قطر پس از سقوط کابل به دست طالبان، وارد کابل شد و طالبان را در ترمیم دوبارۀ این میدان همکاری کرد.

سفارت قطر در کابل ناوقت روز شنبه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) در خبرنامه‌ای گفت که این میدان هوایی بر اساس معیار‌های بین‌المللی بازسازی و در اختیار طالبان قرار داده شده است.

به گفتۀ این سفارت، تیم تخنیکی این کشور در جریان بیش از یک سال گذشته توانست که میدان هوایی بین‌المللی کابل را دوباره آماده پرواز طیاره‌ها کرده و زمینه ارسال کمک‌های بشری به افغانستان از طریق دهلیز هوایی را مساعد کند.

همزمان با خروج نیروهای خارجی و سقوط حکومت پیشین به رهبری محمد اشرف غنی، هزاران نفر برای بیرون شدن از این کشور، هجوم هزاران نفر و هرج و مرج در روند تخلیه، خسارات هنفگتی به این میدان وارد کرد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان برای فعال نگهداشتن و ترمیم دوبارۀ میدان هوایی کابل توسط تیم تخنیکی قطر، قدردانی کرد.

این در حالی است که با وجود تلاش‌های قطر و ترکیه برای مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان، طالبان اخیراً مدیریت برخی از میدان‌های هوایی را با شرکت "گاک" امارات متحده عرب امضا کرد.

بر اساس این قرارداد، شرکت "گاک" میدان‌های هوایی ولایات کابل، قندهار، مزار شریف و هرات را تا سه سال آینده مدیریت خواهد کرد. بازرسی و تلاشی مسافران و لوازم سفر آنان در چهار میدان هوایی افغانستان به دوش این شرکت است.

XS
SM
MD
LG