لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه صدها پناهجوی افغان را اخراج می کند


آرشیف: شماری از پناهجویان معترض افغان در ترکیه
آرشیف: شماری از پناهجویان معترض افغان در ترکیه

مقامات حکومت ترکیه روز شنبه گفتند که آنان نزدیک به ۶۰۰ پناهجوی افغان را که در شرق آن کشور به سر می برند، از آن کشور اخراج می کنند.

به گفتۀ مقامات وزارت داخلۀ ترکیه، این افغان ها در آخر هفتۀ جاری از آن کشور اخراج خواهند شد.

مقامات وزارت داخلۀ ترکیه همچنین گفته اند که این شهروندان افغان از طریق ایران وارد ترکیه شده اند. خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات وزارت داخلۀ ترکیه گزارش می دهد که "فعالیت دهشت افگنی و مشکلات اقتصادی" موجب شده تا شماری از افغان ها کشور شان را ترک کنند.

وزارت داخلۀ ترکیه همچنین گفته است که پروسۀ اخراج ۵۹۱ پناهجوی افغانستان در ولایت شرقی ارزوروم تکمیل شده و قرار است آنان توسط یک طیارۀ چارتر شده به روز های شنبه و یکشنبۀ آینده به کابل انتقال یابند.

وزارت داخلۀ ترکیه با نشر اعلامیه ای گفته است که "به تعقیب تکمیل روند اخراج پناهجویان غیر قانونی در سایر ولایت های ترکیه، روند اخراج پناهجویان در روز های آینده، تسریع خواهد شد."

گروه های حامی حقوق پناهجویان از اقدام حکومت ترکیه انتقاد کرده گفته اند که اعزام پناهجویان به کشور های جنگ زدۀ مثل افغانستان، زندگی آنان را با خطر مواجه می کند.

در هفتۀ جاری، روزنامۀ حریت چاپ ترکیه گزارش داد که چندین هزار پناهجوی افغان در ماه های اخیر به صورت غیر قانون وارد ترکیه شده اند.

در سال های اخیر، صد ها هزار افغان به خصوص جوانان به دلیل گسترش ناامنی مجبور شدند تا با قبول خطرات جدی از طریق قاچاقچیان انسان خود را به یکی از کشور های اروپایی برسانند و ترکیه یکی راه های است که پناهجویان افغان به حیث تختۀ خیز به یکی کشور های اروپایی از آن استفاده کرده اند.

ترکیه یگانه کشوری نیست که پناهجویان افغان را به صورت اجباری از آن کشور اخراج می کند. در حدود دو سال گذشته، شماری از کشور های اروپایی به شمول آلمان، ناروی، هالند و برخی دیگر کشور های اروپایی نیز صد ها پناهجوی افغان را به صورت جبری از آن کشور اخراج کرده است.

حکومت آلمان قوانینی را تصویب کرده که بر اساس آن روند اخراج پناهندگانی که درخواست هایشان در آن کشور رد گردیده، آسان شود.

با وجود حملات پیهم در نقاط مختلف افغانستان که منجر به کشته شدن صد ها غیر نظامی در آن کشور شده است، مقامات حکومت آلمان ادعا کرده اند که افغانستان یک کشور امن است.

در سه سال گذشته، بیش از یک میلیون پناهجو که بیشتر آنان شهروندان سوری، افغان و عراقی می باشند، به دلیل افزایش نا امنی و جنگ راهی کشور های اروپایی شده اند. اما بر اساس گزارش ها، توجه کشور های غربی بیشتر به شهروندان سوری است، تا افغان و عراقی.

XS
SM
MD
LG