لینک های دسترسی

Breaking News

حملهء کابل از دو دیدگاه متضاد کابل و اسلام آباد


کارگران شاروالی کابل حین پاک کاری محل حملۀ مرگبار در نزدیکی سفارت آلمان
کارگران شاروالی کابل حین پاک کاری محل حملۀ مرگبار در نزدیکی سفارت آلمان

کابل گروه حقانی را مسوول انفجار مرگبار چهارشنبه می داند و سازمان استخباراتی پاکستان را به حمایت از این گروه متهم می کند، اما اسلام آباد می گوید که داعش مقصر اصلی است.

ساعات پس از انفجار مرگبار چهارشنبه در کابل که در آن ده ها غیر نظامی کشته و بیش از ۴۶۰ نفر دیگر زخمی گردید، ریاست امنیت ملی افغانستان ادعا کرد که شبکۀ حقانی در تبانی با سازمان استخبارات نظامی پاکستان یاISI پلان این حمله را در پاکستان طرح ریزی کرده بودند. امنیت ملی تا حال اسناد و شواهدی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان اما ضمن بی اساس خواندن این اتهام گفته است کابل تلاش دارد تا "ناکامی" خود را بپوشاند.

در همین حال، صفحۀ تویتر "دفاع پاکستان" یا Pakistan Defenceکه گمان می رود از سوی ISI مدیریت می شود، نوشته است که ریاست امنیت ملی افغانستان "داعش را با آنکه مسوولیت حمله بر عهده گرفته است، مقصر حملۀ [کابل] نمی داند، زیرا ریاست امنیت ملی از داعش حمایت" می کند.

در این صفحۀ تویتر همچنین ادعا شده است که تندروان داعش خراسان که "حملۀ کابل را سازماندهی کردند، متشکل ازتحریک طالبان پاکستان است که از سوی هند و افغانستان" حمایت می شوند.

نیازی به اثبات ادعاها نیست؟

مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان، به صدای امریکا گفت "مداخلۀ حکومت پاکستان در امور افغانستان و حمایت حکومت پاکستان به خصوص استخبارات آن کشور از دهشت افگنان و فراهم کردن زمینۀ آموزش و پناهگاه برای آنان در خاک پاکستان از جمله قضایای است که نیاز به اثبات آن نداریم".

آقای رحیمی گفت که جامعۀ بین المللی از عملکرد پاکستان در راستای حمایت آن کشور از گروه های تندرو و دهشت افگن، آگاهی دارد.

این مقام افغان گفت که حکومت افغانستان در دو روز گذشته جلساتی را با جامعۀ بین المللی به شمول ایالات متحده داشته است تا واکنش در برابر پاکستان محدود به محکوم کردن باقی نماند، بلکه کابل در همکاری با جامعۀ بین المللی فشار های لازم را بر پاکستان وارد کند.

سخنگوی ریاست اجرائیه همچنین گفت که حکومت افغانستان با ماموریت حمایت قاطع نیز در تماس است تا "اقدمات عملی و نظامی علیه مراکز دهشت افگنان در داخل خاک پاکستان صورت بگیرد".

در بیش از یک و نیم دهۀ گذشته، روابط میان کابل و اسلام آباد همواره پر تنش بوده است. اما پس از تشکیل حکومت جدید در افغانستان، مقامات آن کشور به سرعت تلاش کردند تا منازعه با طالبان خاتمه یابد و به گفتۀ رئیس جمهور غنی "جنگ اعلام ناشده" میان کابل و اسلام آباد نیز خاتمه یابد.

اما پس از حملۀ مرگبار ماه آگست سال ۲۰۱۵ در منطقۀ شاه شهید که در نتیجۀ آن ده ها نفر کشته و صد ها تن دیگر زخمی گردید، حکومت افغانستان به صورت صریح و ضمنی، پاکستان را در آن حمله مقصر دانست.

از آن پس، با وجود تماس های وقفه یی میان مقامات دو کشور، روابط میان کابل و اسلام آباد همواره تیره باقی مانده و مقامات هر دو کشور یکدیگر را بر حمایت از تندروان متهم می کنند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG