لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما بار دیگر خواستار رهایی پنج فعال حقوق زن از بند طالبان شد


ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زن
ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زن

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) بار دیگر خواستار رهایی پنج فعال حقوق زن به شمول ظریفه یعقوبی شده است که آنان از یک ماه به این‌سو در بند طالبان به سر می‌برند.

یوناما روز شنبه سوم دسمبر (۱۲ قوس) در پیامی در تویتر گفت که از بازداشت ظریفه یعقوبی و همراهانش توسط طالبان یک ماه گذشت، اما تا کنون از سرنوشت آنان هیچ خبری نیست.

ملل متحد با ابراز نگرانی گفته است که در این مدت، طالبان به اعضای خانواده‌های این فعالان حقوق زن اجازۀ ملاقات در زندان را نداده اند.

یوناما اضافه کرده است که هیچ اطلاعات روشن در مورد اتهامات یا دلیل بازداشت آنان توسط طالبان وجود ندارد.

طالبان ظریفه یعقوبی، مدافع حقوق زن و چهار نفر از همکاران مرد او را به تاریخ سوم نومبر (۱۲ عقرب) در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در غرب کابل بازداشت کردند.

اخیراً سازمان عفو بین‌الملل گفته است که طالبان از آغاز ماه نومبر، ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی و حمیرا یوسف، سه زن مدافع حقوق بشر را در کابل بازداشت کردند و آنان در حال حاضر در بند این گروه به سر می‌برند.

بازداشت این مدافعان حقوق بشر توسط طالبان در هفته‌های اخیر واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و پیش از این، شارژدافیر سفارت امریکا برای افغانستان، گزارشگر ویژه ملل متحد، شورای حقوق بشر این سازمان و یوناما خواستار رهایی بی‌درنگ این فعالان حقوق زن از بند طالبان شده بودند.

با وجود تاکید بر رهایی بی‌درنگ آنان، حکومت طالبان از توقیف آنان اظهار بی‌خبری کرده و سخنگویان این گروه از صحبت در این مورد خودداری کرده اند.

پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت این گروه گفته بود که از نهادهای امنیتی در بارۀ بازداشت این خانم معلومات خواهد گرفت.

او در یک نشست خبری گفت: "روز گذشته که از آنها (نهادهای امنیتی) معلومات خواستیم، در مورد بازداشت فردی به این عنوان اطلاعی نداشتند. ما هم در برخی رسانهها شنیدیم. اما تحقیق جریان دارد، زمانیکه معلومات دقیق به دست آمد، آن را شریک می‌کنیم."

سخنگوی حکومت طالبان همچنان تاکید کرد که واکنش‌ها به اعتراضات اخیر، به دلیل برگزاری غیرقانونی آن بوده است. او گفت که اگر اعتراض یا تظاهراتی صورت می‌گیرد، باید مطابق قانون باشد و هدف، آجندا و مسیر اعتراض به نهادهای امنیتی توضیح داده شود، سپس به آنها اجازه داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG