لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا اسکان مجدد ۲۰ هزار شهروند افغان را آغاز می‌کند


بریتانیا در جریان عملیات تخلیۀ نظامی بیش از ۱۵ هزار شهروند افغان را به بیرون از افغانستان انتقال داد
بریتانیا در جریان عملیات تخلیۀ نظامی بیش از ۱۵ هزار شهروند افغان را به بیرون از افغانستان انتقال داد

وزارت داخلۀ بریتانیا اعلام کرده است که برنامۀ اسکان مجدد افغان‌ها در آن کشور سر از ماه جنوری ۲۰۲۲ آغاز شده و بر اساس این برنامه ۲۰ هزار شهروند افغان در بریتانیا ساکن خواهند شد.

در اعلامیۀ وزارت داخلۀ بریتانیا که روز پنجشنبه ۲۳ دسمبر (دوم جدی) در وبسایت آن وزارت نشر شد "برنامۀ اسکان مجدد شهروندان افغان" که از سوی آن کشور راه اندازی شده است، در نوع خود "بلندپروازانه‌ترین" برنامه در جهان خوانده شده است.

افغان‌هایی که تلاش‌های بریتانیا را در افغانستان معاونت کرده و از ارزش‌هایی چون دموکراسی، حقوق زنان، آزادی بیان و حاکمیت قانون دفاع کرده اند و افراد به شدت آسیب‌پذیر چون زنان و دختران معروض به خطر و اعضای گروه‌های اقلیت، در اولویت این برنامه قرار دارند.

وزارت داخلۀ بریتانیا گفته است که با اینحال، کسانیکه بر اساس این برنامه به بریتانیا می‌آیند مورد همان بررسی‌های امنیتی سختگیرانه قرار می‌گیرند که افراد واجد شرایط سایر برنامه‌های مهاجرتی با آن روبرو اند.

ویکتوریا اتکینز، وزیر امور اسکان مجدد افغان‌ها در دولت بریتانیا قرار است جزییات این برنامه را و چگونگی تطبیق آن را ماه جنوری به پارلمان بریتانیا پیشکش کند.

وزیر اسکان مجدد افغان‌ها در بریتانیا یک دفتر وزارتی است که در سپتمبر سال روان به طور مشترک در وزارت داخله و ادارۀ ارتقای مسکن و جامعۀ بریتانیا ایجاد شد.

وزارت داخلۀ بریتانیا گفته است که برنامۀ اسکان مجدد آن کشور برای شهروندان افغان زمینۀ سفر مصوون و قانونی را به بریتانیا فراهم می‌کند.

حکومت بریتانیا در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان -۱۵ تا ۳۰ اگست- بیش از ۱۵ هزار شهروند افغان را به بیرون از آن کشور منتقل کرد، اما ۲۰ هزار نفر که قرار است به بریتانیا اسکان مجدد داده شوند، به اضافۀ ۱۵ هزار نفر است که در ماه اگست تخلیه شدند.

کسانیکه بر اساس برنامۀ اسکان مجدد شهروندان افغان به بریتانیا منتقل می‌شوند، اقامت دایمی آن کشور را گرفته و اجازۀ کار و آموزش را خواهند داشت.

ادارات مختلف دولت بریتانیا تلاش گسترده را برای اسکان مجدد شهروندان افغان آغاز کرده و بودجۀ کافی برای تطبیق این برنامه در اختیار شوراهای محلی آن کشور قرار داده شده است.

همزمان با این، وزارت خارجۀ آلمان نیز گفته است که روند خروج کم و بیش ۱۵ هزار شهروند افغان را که در دو دهۀ گذشته با نیروهای آلمانی در افغانستان کار کرده اند و نیز دیگر افغان‌های آسیب‌پذیر را تسریع می‌بخشد.

آلمان تاکنون خروج حدود ده هزار نفر را از زمان تسلط طالبان بر کابل تسهیل کرده است؛ حدود ۵۳۰۰ نفر را در جریان عملیات تخلیه با طیاره‌های نظامی و ۵۰۰۰ نفر دیگر را پس از پایان روند تخلیه به بیرون از افغانستان انتقال داده است.

انلینا بیربوک، وزیر خارجۀ آلمان روز پنج شنبه ۲۳ دسمبر (دوم جدی‌) گفت که برای باز کردن مسیرهای جدید برای خروج افغان‌ها، باید مذاکرات با ایران، اوزبیکستان و تاجیکستان از سر گرفته شود. آلمان در حال حاضر با پاکستان و قطر برای خروج افغان‌ها تعامل دارد.

XS
SM
MD
LG