لینک های دسترسی

Breaking News

همه‌گیری کووید۱۹ سبب بحران صحت روانی در قارۀ امریکا شده است –WHO


سازمان جهانی صحت گفته است که همه‌گیری کووید۱۹ به دلیل افزایش تشویش و استرس مردم و روآوردن شماری به نوشیدن الکول در جریان ماه‌ها خانه‌نشینی، بحران صحت روانی را در قارۀ امریکا به وجود آورده است.

کاریسا اتینی، مسوول سازمان جهانی صحت در قارۀ امریکا روز سه شنبه ۱۸ اگست (۲۸ اسد) در یک نشست مجازی گفت که همه‌گیری کووید۱۹ همچنان سبب افزایش خشونت خانوادگی علیه زنان شده است.

خانم اتینی گفت: "همه‌گیری کووید۱۹ بحران صحت روانی را در منطقۀ ما ایجاد کرده است، آنهم به مقیاسی که در گذشته هرگز شاهد آن نبوده‌ایم. نیاز فوری است تا مراقبت‌های صحت روانی نیز در اجزای اساسی پاسخگویی به این همه‌گیری شامل شود."

مسوول سازمان جهانی صحت در قارۀ امریکا از حکومت‌ها خواست تا خدمات صحت روانی را در گسترش بخشیده و آن را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای رسیدگی به همه‌گیری کووید۱۹ اولویت ببخشند.

خانم اتینی گفت که خانه نشینی دوامدار برای جلوگیری از گسترش کروناویروس، یکجا با تاثیرات اجتماعی و اقتصادی این همه‌گیری، خطر خشونت خانوادگی را افزایش بخشیده است و به گفتۀ وی "خانه برای برخی جای امن نیست".

او افزود که کاهش تماس با دوستان و خانواده‌ها یا هم موانعی که سر راه دسترسی به خدمات ایجاد شده است، سبب شده که برخی افراد معروض با خشونت خانوادگی هیچ جایی برای مدد خواستن نداشته باشند.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، همه‌گیری کووید۱۹ سبب ابتلای بیش از ۱۱.۵ میلیون نفر در قارۀ امریکا شده، که از آن میان، افزون بر ۴۰۰ هزار نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

قارۀ امریکا با آنکه حدود ۱۳ درصد جمعیت جهان را دارد، بیش از ۶۴ درصد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در این قاره ثبت شده است. ایالات متحده و برازیل، دو کشور پرنفوس قارۀ امریکا، به ترتیب بیشترین واقعات و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ را در سطح جهان دارند.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز امریکا، شمار واقعات کووید۱۹ در ایالات متحده تا چاشت سه شنبه ۱۸ اگست به بیش از پنج میلیون و ۴۴۶ هزار و مرگ و میر ناشی از آن به بیش از ۱۷۰ هزار نفر رسیده است.

برازیل نیز با حدود سه میلیون و ۳۶۰ هزار مورد ابتلا و افزون بر ۱۰۸ هزار مرگ ناشی از کووید۱۹ بهای سنگین انسانی را به همه‌گیری کروناویروس پرداخته است.

اما واقعات این بیماری در سایر کشورهای امریکایی، چون جزایر کارایب، پیرو، جمهور دامینیکن، جامیکا، بهاماس و تریناداد و توباگو رو به افزایش است.

XS
SM
MD
LG