لینک های دسترسی

Breaking News

تنها در شش کشور جهان حقوق زنان و مردان مساوی است – بانک جهانی


بر اساس گزارش بانک جهانی زیر نام "زنان، کار و قانون در ۲۰۱۹: یک دهه اصلاحات" تنها در شش کشور جهان، زنان و مردان حقوق برابر دارند.

بلجیم، دنمارک، فرانسه، لتویا، لوگزامبورگ و سویدن در رده بندی گزارش بانک جهانی به عنوان شش کشور جهان معرفی شده اند که در آن زنان و مردان حقوق برابر دارند.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، سودان، ایران، قطر، سوریه، کویت، اردن، گینی باسو، بحرین و افغانستان از رهگذر مساوات حقوق زنان و مردان، به ترتیب از قعر جدول به بالا، در پایین‌ترین رده بندی قرار دارند.

در گزارش بانک جهانی، زنان در افغانستان تنها در زمینۀ آغاز تشبث و کار در بیرون از منزل در وضعیت نسبتا خوب قرار دارد، اما از نظر درآمد، ازدواج، مدیریت دارایی و حقوق بازنشستگی وضعیت ناگواری دارند.

با این حال در سال ۲۰۱۹، گام‌های مهمی در راستای برابری جنسیتی در گوشه و کنار جهان برداشته شده است.

اجازۀ سفر بدون مرد محرم به زنان سعودی

عربستان سعودی، در اقدامی تاریخی برخی محدودیت‌های سفر برای زنان را که نیازمند اجازه مردان محرم شان بودند، لغو کرد. به این ترتیب، زنان بالای ۲۱ سال عمر می توانند بدون اجازه مرد به خارج سفر کنند و به صورت مستقل برای دریافت پاسپورت، ثبت ازدواج و طلاق و تولد فرزند اقدام کنند.

سال گذشته نیز ممنوعیت رانندگی برای زنان در عربستان سعودی برداشته شد و ده ها هزار سند رانندگی برای زنان در آن کشور صادر شد.

هر چند محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سال‌های اخیر گام هایی برای ایجاد جامعۀ آزادتر به ویژه برای زنان برداشته، بر اساس گزارش نهادهای بین المللی، هنوز عدۀ زیادی از فعالان حقوق زنان در عربستان در بازداشت به سر می‌برند.

دستمزد برابر زنان و مردان

چهارمین پیروزی تیم فوتبال زنان ایالات متحدۀ امریکا در جام جهانی، بحث در مورد دستمزد برابر به زنان و مردان فوتبالیست را باز کرد.

پیروزی ۲ بر ۰ تیم فوتبال امریکا در برابر هالند، با شادی هواداران این تیم در ورزشگاه همراه شد که بسیاری از آنان با سر دادن شعار "دستمزد برابر" توجه رسانه ها را به موضوع دستمزد نابرابر زنان و مردان جلب کردند.

پاداش پیروزی در جام جهانی سال ۲۰۱۸ برای مردان فوتبالیست، ۴۰۰ میلیون دالر بود؛ حالانکه بازیکنان زن امسال ۳۰ میلیون دالر پاداش خواهند گرفت.

رییس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) گفته است که قرار است رقم پاداش زنان برای جام جهانی سال ۲۰۲۳ فوتبال زنان دو برابر شود. با اینحال، تا برابر شدن پاداش ورزشکاران زن و مرد راه درازی باقی است.

حضور زنان ایرانی در ورزشگاه پس از چهار دهه

در ایران، پس از فشار فدراسیون بین‌المللی فوتبال و تلاش‌های فعالان مدنی، درهای ورزشگاه‌ها پس از چهار دهه به روی زنان باز شد. در بازی مقدماتی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ میان ایران و کمپوچیا، هزاران زن ایرانی توانستند در ورزشگاه آزادی، تیم ایران را تشویق کنند.

زنان در چهار دهۀ گذشته در ایران، بارها پشت درهای بسته ورزشگاه ماندند، بازداشت شدند و یا خود را به شکل مردان درآوردند تا بتوانند وارد ورزشگاه شده و از نزدیک مسابقه را تماشا کنند.

با این حال، حضور زنان ایرانی در ورزشگاه، تنها به همان یک مورد محدود شد، هرچند گزارش شده است که فوتبال ایران به فیفا تعهد داده است که زنان اجازه خواهند داشت در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.

بانک جهانی در این گزارش قوانین و مقرارتی ۱۸۷ کشور جهان را که زنان را به صفت متشبث و کارمند متاثر می‌کند، بررسی کرده است.

بانک جهانی گفته است که هدف از تهیۀ این گزارش، آگاهی دهی به سیاستگذاران است تا محدودیت‌های قانونی فرا راه زنان را برداشته و راه‌های بهبود و شمولیت اقتصادی زنان را جستجو کنند.

XS
SM
MD
LG