لینک های دسترسی

Breaking News

نگاهی به سیاست خارجی دونالد ترمپ در ٢٠١٨


دکترین دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، چه در دوران مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ و چه پس از رسیدن به قصر سفید، یک نکته متمرکز بوده است — آنهم شعارکه امریکا در همه مسایل در گام نخست قرار دارد.

پالیسی های رئیس جمهور ترمپ به گونه طراحی شده است که هدف آن تکان دادن ادارات ایالات متحده است که پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفته است.

شعار "امریکا در گام نخست" دونالد ترمپ را وا داشته تا مقام های ارشد حکومت اش را از اشخاصی بر گزیند که معتقد و وفادار به پالیسی آقای ترمپ باشد.

به گونه مثال، زمانیکه مایک پمپیو در ماه می ۲۰۱۷ جایگزین ریکس تیلرسن شد و کرسی وزارت خارجۀ امریکا را بر عهده گرفت، تعهد کرد تا "وقار و صلابت" وزارت خارجۀ ایالات متحده را برگرداند و پالیسی خارجی رئیس جمهور ترمپ را که بر اساس آن ایالات متحده در همه مسایل در گام نخست قرار دارد، در اولویت کاری اش قرار بدهد.

با همین طرز تفکر، مایک پمپیو، وزیر خارجۀ کنونی امریکا، به متحدین اروپایی ایالات متحده که شک و تردید عمیق در مورد پالیسی ها امریکا دارند، گفت که نظم جهانی که پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمده است، هم امریکا و هم اروپا را با ناکامی مواجه کرده است.

با این حال، ایالات متحده تحت رهبری رئیس جمهور ترمپ خود هم از توافقنامۀ هسته یی ایران و از توافق تغییر اقلیم که در پاریس، پایتخت فرانسه، نهایی شد بود، بیرون شد.

در این مدت، رئیس جمهور ترمپ همواره تلاش کرده تا مقام های عالیرتبه حکومت اش از افراد برگزیند که از پالیسی های وی حمایت کامل کنند.

شماری از تحلیلگران نیز مانند سلیا بیلن Celia Belin از انستتیوت بروکینز که یک مرکز تحقیقی مستقر در شهر واشنگتن دی سی است، به این باور است که آقای ترمپ یک تیم واحدی را در کرسی های عمدۀ کشورش برگزیده است که از خط و مشی وی حمایت کامل می کنند.

قبل از رسیدن آقای ترمپ به قصر سفید، احتمال نشست رهبران امریکا و کوریای شمالی بعید به نظر می رسید.

اما با وجود تنش های لفظی میان رئیس جمهور ترمپ و رهبر کوریای شمالی، در نهایت رهبران دو کشور به تاریخ ۱۲ جون ۲۰۱۸ در سینگاپور با هم ملاقات کردند.

محتوای این ملاقات نیز از دید رئیس جمهور ترمپ، ارجیعت منافع امریکا بود. گرچه ملاقات رهبران دو کشور حد اقل تا حال دست آورد ملموسی را در قبال نداشته، اما به باور برخی کارشناسان، نشست رهبران دو کشور در ذات خود یک دستآورد شمرده میشود.

اما بر خلاف دیپلوماسی با رهبر کوریای شمالی که از نظر حکومت کنونی امریکا یک دست آورد تلقی می شود، رئیس جمهور ترمپ پس از نشست ماه جولای با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مورد انتقاد های جدی قرار گرفت.

به گفتۀ تحلیلگران، دلیل عمدۀ این انتقاد ها، اختلاف ظاهری آقای ترمپ با اتهامات مداخلۀ روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا میباشد.

از جانب هم، در هفته های اخیر، قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پوست در قونسلگری عربستان سعودی در شهر استانبول، موجب انتقاد های شدید جامعه بین المللی شد.

رئیس جمهور ترمپ قتل جمال خاشقجی را محکوم کرد، اما تاکید کرد که ادارۀ وی در پهلوی عربستان سعودی ایستاده خواهد شد، زیرا ریاض متحد عمدۀ امریکا است.

به باور شماری از تحلیلگران، این اقدام رئیس جمهور ترمپ، پیام نادرستی را به حکومت های استبدادی در سراسر جهان میدهد.

در همین حال، شماری از ناظران به این باور اند که روابط ایالات متحده با چین در سال آینده در تقابل همدیگر قرار خواهند داشت، زیرا دو کشور در مورد مسایل مختلف از جمله تجارت دو جانبه، موضوع آب های جنوب چین و امنیت سایبری اختلاف نظر دارند.

XS
SM
MD
LG