لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان همکاری اسلامی هیاتی از علمای دینی را دربارۀ منع آموزش و کار زنان به کابل می‌فرستد


سازمان همکاری اسلامی بار دیگر بر پشتیبانی از حقوق زنان و دختران در افغانستان تاکید کرده و افزوده که به زودی یک هیاتی متشکل از عالمان دینی را در مورد منع آموزش و کار دختران و زنان به این کشور می‌فرستد.

حسین ابراهیم طه، منشی عمومی این سازمان، ناوقت روز پنجشنبه ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) در ۴۶مین نشست شورای وزیران خارجۀ این سازمان در کشور موریتانی گفت که قرار است این عالمان دینی در هماهنگی با مجمع بین‌المللی فقه اسلامی به کابل سفر کند و با طالبان درباره موقف اسلام در مورد آموزش و کار زنان صحبت کند.

او افزود که به تازگی طارق علی بخیت، نمایندهٔ ویژۀ این سازمان برای افغانستان، در دیدارش با مقامات طالبان در کابل و قندهار، پیام سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد حمایت از اهمیت بازنگیری تصمیم حکومت این گروه دربارۀ آموزش و کار زنان و همچنان تعهد این سازمان برای ادامۀ کمک‌های بشردوستانه به افغان‌ها را رسانده است.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر زنان و دختران در این کشور وضع کرده اند. این گروه مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را تا "امر ثانی" تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا "اطلاع ثانی" منع کردند.

تصمیم حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان، واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است. بسیاری از کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌ اسلامی، سازمان ملل متحد، ایالات متحده امریکا و بسیاری از نهادها و سازمان‌های دیگر از طالبان خواسته اند که تصمیم خود را پس گرفته و به دختران و زنان اجازه آموزش و تحصیل بدهند.

پیش از این، سازمان همکاری‌های اسلامی ممانعت زنان از تحصیل و کار در افغانستان را خلاف "شریعت و سنت پیامبر" خوانده و حکومت طالبان خواسته بود تا در مورد تصمیم خود تجدید نظر کند.

سفر عالمان دینی امارات متحدۀ عرب به کابل

وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که یک هیاتی از عالمان دینی امارات متحدۀ عرب به کابل سفر کرده و با مقامات طالبان دیدار و گفتگو کرده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، در خبرنامه‌ای گفته است که این هیات، در دیدار با امیرخان متقی، سر پرست وزارت خارجۀ این گروه تاکید کرده است که آنان آمادۀ همکاری در بخش آموزش در افغانستان استند.

به گفتۀ او، این عالمان دینی امارات متحدۀ عرب همچنان به مقام‌های طالبان اطمینان داده اند که آنان در بخش‌های مختلف آماده همکاری با حکومت این گروه استند.

نگرانی‌ها از ادامه ممنوعیت دختران و زنان به کار و آموزش توسط طالبان در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته، شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای بر حمایت از یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه تاکید کرده و اما اعضای آنان از عدم پیشرفت طالبان در مورد انتظارات این شورا ابراز نگرانی کرده اند.

در قطعنامه به طور مشخص بیان نشده که شورای امنیت چه انتظارات خاصی از طالبان حاکم در افغانستان دارد، اما سازمان ملل متحد همواره بر احترام به حقوق بشر به شمول حق کار و آموزش زنان، مشارکت با مفهوم زنان در همه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، تشکیل یک حکومت فراگیر و عدم استفاده از افغانستان علیه کشورهای دیگر، تاکید کرده است.

XS
SM
MD
LG