لینک های دسترسی

Breaking News

'یک ماه آتش‌بس' پیش‌شرط طرح صلح حکومت افغانستان


حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح یک ماه آتش‌بس را پیش‌شرط اعلام کرد و خواهان قطع رابطه طالبان با کشورهای دیگر و شبکه‌های استخباراتی شد.

آقای محب که روز سه شنبه ۲۹ اکتوبر (۷ عقرب) طرح هفت ماده‌یی صلح حکومت افغانستان را تشریح می‌کرد، گفت که در جریان آتش‌بس یک ماهه مشخص خواهد شد که رهبری طالبان روی جنگجویانش به چه میزان کنترول دارد.

به باور مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، تا زمانی که پاکستان نخواهد، طالبان به هیچ توافقی نمی‌رسند و اگر برسند، جنگی که اکنون در چوکات طالبان جریان دارد، ممکن جایگزین آن داعش شود.

او افزود: "در طول مذاکرات امریکا و طالبان ما اطلاعاتی حاصل کردیم که (جنگجویان این گروه) ملا ذاکر مشخصاً به داعش پیوسته، اگر این کار شود به معنای این است که طالب امتیاز می‌گیرد؛ ولی جنگ دوام می‌یابد. به ما صلح به معنای این است که جنگ در افغانستان ختم شود، اگر جنگ ختم نمی‌شود، باید از صلح تعریف دیگر بکنیم."

همچنان حمدالله محب گفت که بر اساس بررسی عوامل جنگ گروه طالبان، مشخص شده است که بخش اعظم این منازعات برای رسیدن به قدرت و حفظ مجراهای قاچاق توسط این گروه است.

آقای محب گفت که در اکثر مناطق جنگ طالبان بر اساس عقیده نبوده است: "در اکثر ولسوالی‌ها یا برای قدرت است، یا برای اقتصاد است و عوامل دیگر هم دارند که شاید در یگان جای ظلم شده باشد، ملیشه‌ها به یک نحوی ظلم کردند و مردم مجبور شدند که یک راه دیگر را اختیار کنند."

تبادله زندانیان

حمدالله محب، همچنان در بخشی از سخنانش گفت که سفر زلمی خليلزاد، نمایندۀ ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان به کابل در مورد صلح نبود؛ بلکه در مورد دو استاد پوهنتون امريکايی بود که در اسارت گروه حقانی به سر می‌بر‌ند.

اما آقای محب گزارش‌ها مبنی بر رهایی این دو استاد در بدل انس حقانی را رد کرد و گفت که در این مورد هنوز بحث نشده است.

او افزود: "بحث اول این بود که بدانیم آیا هنوز این دو استاد زنده استند یا نیستند... هدف این بود که (خلیلزاد) تقاضای همکار نمودند و ما حاضر به همکاری استیم؛ اما اینکه چگونه همکاری معلوماتی که زیر تحقیق است، تعیین می‌کند."

طالبان در ماه اگست سال ۲۰۱۷ میلادی، دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان (یکی امریکایی و دیگری استرالیایی) را ربودند و با وجود خواست‌های پیهم خانواده‌های این استادان و اداره پوهنتون امریکایی افغانستان، تا اکنون آنان را رها نکرده است.

موافقه منطقه در توافق احتمالی صلح

مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که در هر قرارداد احتمالی صلح، موافقه کشورهای منطقه باید در نظر گرفته شود.

آقای محب تاکید کرد که اگر کشورهای منطقه با توافق صلح در افغانستان موافق نباشند، جنگ در این کشور ادامه خواهد یافت.

او افزود: "یکی از وجوهاتی که ما فکر می‌کنیم شاید توجه به آن نشده باشد، همسایه‌های ما استند که در آن پاکستان یک موضوع طرح است؛ ولی ایران، هندوستان، روسیه، چین و کشورهایی که در قضیه افغانستان یک گفتمان دارند، آنها هم باید در جریان قضیه باشند."

مشاور امنیت ملی افغانستان بار دیگر تاکید کرد که اگر پاکستان همکاری صادقانه در پروسه صلح نداشته باشد، تامین صلح ناممکن است.

مشوره برای تطبیق طرح صلح

حکومت افغانستان تاکید دارد که این طرح چکیده‌ای از تمام روندهای صلح در پنج سال گذشته است و برای اینکه برنامه عملی را برای تطبیق آن تهیه کند، نیاز است تا در سطح ملی با نخبگان و نمایندگان مردم مشوره شود.

مشاور شورای امنیتی ملی افغانستان گفت که به این منظور یک جرگۀ کوچک فراخوانده می‌شود و کارشیوه‌های تطبیق طرح هفت ماده‌یی صلح سنجیده می‌شود.

او افزود: "هدف ما از لویه جرگه نیست، یک جرگه صورت بگیرد که سیاسیون افغانستان و نخبه‌هایی که در لویه جرگه صلح اشتراک داشتند، بیایند و این پلان را تصویب کنند."

همچنان حکومت افغانستان در نظر دارد که همایشی را با متحدین بین‌المللی برای تطبیق طرح هفت ماده‌یی صلح راه‌اندازی کند تا در این راستا اجماع جامعۀ جهانی را نیز به دست آورد.

آقای محب گفت که این طرح با ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا شریک شده است و نمایندگان ایالات متحده از اشتراک شان در همایش حکومت افغانستان اطمینان داده اند.

XS
SM
MD
LG