لینک های دسترسی

Breaking News

سناتوران امریکایی:‌ عملکرد حکومت بایدن در افغانستان تحقیق می شود


باب منندز، رییس کمیتهء روابط خارجی سنای امریکا، گفته است که پالیسی و استخبارات این کشور در ۲۰ سال گذشته در افغانستان ناکام بود
باب منندز، رییس کمیتهء روابط خارجی سنای امریکا، گفته است که پالیسی و استخبارات این کشور در ۲۰ سال گذشته در افغانستان ناکام بود

اعضای کانگرس ایالات متحده روز سه شنبه ۱۷ آگست (۲۶ اسد)‌ همچنین خواهان تحقیق در مورد "اشتباهاتی" شدند که موجب سقوط کابل به دست گروه طالبان شد.

باب منندز، رییس کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا، با نشر اعلامیه‌ای گفته است وقایعی که در چند روزگذشته در افغانستان رخ داد "مجموعه‌ای از اشتباهاتی بود که اداره‌های دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در ۲۰ گذشته انجام دادند."

این سناتور امریکایی با اشاره به تحولات اخیر و سقوط کابل به دست گروه طالبان گفت: "ما حال شاهد نتیجه هولناک سال‌های طولانی شکست پالیسی‌ها و معلومات استخباراتی استیم."

خبرگزاری رویترز از قول رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا گزارش داده است که آقای منندز جلسۀ استعماعیه را در مورد پالیسی ایالات متحده برگزار می‌کند و در این جلسه مذاکرات میان اداره دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده با گروه طالبان و عملی کردن خروج کامل قوای امریکایی توسط اداره جوبایدن بررسی خواهد شد. اما تا حال تاریخ جلسه استعماعیه را مشخص نکرده است.

در همین حال، شماری از سناتوران از حزب جمهوریخواهان با ارسال نامه‌ای به آقای منندز گفته اند که آنان از انتونی بلینکین، وزیر خارجه امریکا، می‌خواهند تا در این جلسه اشتراک کند.

سناتوران جمهوریخواه در این نامه گفته اند "معلوماتی را که وزارت خارجه امریکا در مورد تحولات افغانستان ارایه کرده است، "ناسازگار، فاقد جزییات مهم بوده، و پاسخگوی اعضای سنا و مردم امریکا نبوده است."

در همین حال، مارک وارنر، رییس کمیتۀ استخبارات سنای امریکا از حزب دموکرات گفته است که با سایر کمیته های سنای ایالات متحده کار می کند تا "سوالات مشکل، اما ضروری" مطرح شود که چرا ایالات متحده قبل از سقوط افغانستان به دست گروه طالبان، آمادگی بهتری را روی دست نداشت.

اعضای جمهوریخواه سنای امریکا با انتقاد شدید از وقایع اخیر در افغانستان گفته ان که "بحران امنیتی و بشری که در افغانستان در حال وقوع است، می‌توانست جلوگیری شود" مشروط بر اینکه پلانگذاری می شد.

انتقاد سناتوران امریکایی از عملکرد حکومت ایالات متحده در مورد خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان در حالی صورت گرفته است که واشنگتن و متحدین اروپایی اش تلاش دارند تا هزاران شهروند خود و همکاران افغان شان را از طریق پروازهای نظامی و ملکی از افغانستان بیرون کنند.

XS
SM
MD
LG