لینک های دسترسی

Breaking News

بحث داغ خروج سربازان امریکایی از افغانستان


در اوایل ماۀ سپتمبر سال ۲۰۱۹، زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ واشنگتن برای صلح افغانستان، پس از چندین دور مذاکرات خود در قطر، پیشرفت چشمگیر در مذاکرات صلح با طالبان را اعلام کرد.

چند روز بعد، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده در یک پیام تویتر نوشت که وی با هیات طالبان در واشنگتن دیدار می کند، اما بعداً آن مذاکرات را فسخ کرد.

رییس جمهور ترمپ، دلیل آن را کشته شدن "یک سرباز امریکایی و ١١ فرد بیگناه" در یکی از حملات طالبان در کابل خواند.

در ماه نومبر ، نیویارک تایمز گزارش داد که اسناد دولت چین نشاندهندۀ آن است که رهبری چین از کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان و از گسترش شورشیان در شین‌ژیانگ چین، افغانستان و سوریه هراس دارد.

در اواخر ماه دسمبر، رییس جمهور ترمپ در دیدار با نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان گفت که نیروهای امریکایی تا زمان دستیابی به توافق به حملات خود بر طالبان ادامه خواهند داد ، اما خروج سربازان نیز تا حدودی صورت خواهد گرفت.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده، چند روز بعد از آن اظهار داشت که تنها راه پایان دادن به جنگ در افغانستان، حل و فصل سیاسی است.

در میان خبرهای مربوط به کاهش احتمالی سربازان، لیندسی گراهام، سناتور امریکایی با رییس جمهور و شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان در كابل دیدار كرد و گفت كه به طالبان نمی توان اعتماد کرد.

آقای گراهام افزود "لازم است واضح ساخته شود كه حضور ما در افغانستان ادامه خواهد یافت و هدف ما این است که خروج سربازان ما بر اساس شرایط صورت خواهد گرفت".

مقامات عالی رتبه در حکومت ترمپ به شمول وزیر دفاع ایالات متحده، در ماه دسمبر در حالیکه مذاکرات با طالبان به موافقه‌ای نرسید ، اعلام کردند که خروج نیروهای امریکا از افغانستان دیگر وابسته به موافقه با طالبان نیست.

انتظار می رود حکومت ترمپ برنامه هایی را برای خروج حدود ۴٠٠٠ سرباز از افغانستان در آینده نزدیک اعلام کند.

در حالی حاضر ایالات متحده در افغانستان حدود ١٢٠٠٠ سرباز دارد.

داغ شدن بحث خروج سربازان امریکایی از افغانستان در ٢٠١٩
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:25 0:00

XS
SM
MD
LG