لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: دخانیات هنوز هم عامل عمدۀ بیماری‌های کشنده است


سازمان جهانی صحت گزارش می دهد که حال شمار کمتر افراد در سراسر جهان سگرت دود می کنند به خصوص زنان، اما از میان هر هشت کشور، فقط یکی آن در مسیر درست قرار گرفته تا استفاده از تنباکو را تا سال ۲۰۲۵ میلادی به طور قابل ملاحظه کاهش بدهد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت که روز پنجشنبه نشر شد، سالانه سه میلیون انسان به دلیل استعمال دخانیات در سراسر جهان، پیش از وقت می‌میرند و دلیل مرگ اکثر آنان، بیماری های قلب می باشد. در این میان، ۸۹۰ هزار نفر آن کسانی اند که به صورت غیر مستقیم، متاثر از دود سگرت می شوند.

سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۱۵ میلادی، توافقی را با کشور های که حال تعداد شان به ۱۸۰ کشور می رسد، امضا کرد که بر اساس آن هر عضو ملزم است تا اعلانات تجارتی سگرت را ممنوع کند و مالیات گزاف را بر سگرت وضع کند تا افراد از خریدن سگرت دلسرد شوند.

داگلاس بتچر، رئیس دیپارتمنت سازمان جهانی صحت در امور جلوگیری از بیماری های "غیر ساری" گفته است کشورهای با درآمد پایان و متوسط در این راستا کمتر پیشرفت داشته اند و یکی از دلایل عمدۀ آن، موجودیت مقاومت صنعت تنباکو در این کشورها است.

در گزارش سازمان جهانی صحت آمده است که ایالات متحده، یگانه کشوری در جهان خواهد بود که تا سال ۲۰۲۵ قادر خواهد شد تا میزان استفاده از تنباکو را در آن کشور در مقایسه به سال ۲۰۰۰ میلادی، ۳۰ در صد کاهش بدهد. اما امریکا در حال حاضر، به مسیر درست روان نیست و دلیل آن موجودیت موانع قانونی علاوه کردن هشدار ها در بسته های سگرت و افزایش مالیات به دخانیات است.

در این گزارش آمده است که میزان استفاده از تنباکو در بخشی از کشور های اروپایی "ثابت" بوده، زیرا تلاش ها بر اینکه زنان سگرت کشیدن را ترک کنند، ناکام بوده است. سرعت کاهش تنباکو در میان مردان افریقایی نیز کمتر بوده و میزان استفاده از تنباکو در کشور های شرق میانه، افزایش را نشان می دهد.

در گزارش سازمان جهانی صحت آمده است که به صورت عموم، تنباکو سالانه موجب مرگ بیش از هفت میلیون نفر در سراسر جهان می شود و استفاده از تنباکو احتمال خطر بیماری سرطان را افزایش می دهد.

اما در این گزارش آمده است که بسیاری از مصرف کنندگان سگرت در کشور های هند و چین، در مورد خطرات ناشی از دخانیات آگاهی ندارد. بر اساس این گزارش، ۷۳ در صد بزرگسالان در چین، نمی دانند که سگرت کشیدن موجب بیماری های قلبی می شود.

در گزارش سازمان جهانی صحت آمده است که چین و هند بزرگترین مصرف کنندۀ تنباکو در سطح جهان اند. در چین، ۳۰۷ میلیون نفر و در هند ۱۰۶ میلیون نفر سگرت دود می کند. بر اساس این گزارش، مجموعاً ۱.۱ میلیارد نفر در سراسر جهان، سگرت دود می‌کند. پس از چین و هند، اندونیزیا در ردۀ سوم قرار گرفته و ۷۴ میلیون نفر در آن کشور، سگرت دود می‌کند.

XS
SM
MD
LG