لینک های دسترسی

Breaking News

دیدگاه رسانه‌های امریکایی در قبال مذاکرات صلح با طالبان


با نزدیک شدن امضای توافقنامه صلح میان ایالات متحده و گروه طالبان، افغانستان یک بار دیگر به کانون توجه رسانه های امریکایی مبدل شده است.

در هفته های اخیر، شمار مقاله ها و گزارش های رادیویی و تلویزیونی در مورد روند مذاکرات صلح و تبعات آن برای امنیت داخلی ایالات متحده، افزایش چشم گیری داشته است.

تنها در ٩روز گذشته، روزنامه معتبر واشنگتن پُست، شش مقاله در باره مذاکرات صلح افغانستان را منتشر کرده است.

مانند مقامات امریکایی، دیدگاه رسانه ها نیز در قبال توافق با طالبان متفاوت است. برخی به موفقیت این توافق خوشبین هستند در حالی که برخی دیگر صلح با طالبان را یک اشتباه جبران ناپذیر میدانند.

جرت بلانک، محقق ارشد در امور اقتصادی و ستراتیژی در مؤسسه کارنیگی، در یک مقاله در روزنامه واشنگتن پُست بر ضرورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و رسیدن به توافق با طالبان تاکید کرده است.

در مقاله آقای بلانک آمده است، ایالات متحده سال هاست که بازنده جنگ افغانستان بوده و اکنون برای ارزیابی خطرات چنین توافق، دیر شده است.

به عقیده بلانک، ایالات متحده باید تلاش کند به توافقی دست یابد تا بتواند بستر مناسب سیاسی و اجتماعی را جهت تضمین منافع دو طرف فراهم آورد.

بارنت روبین، رئیس مرکز همکاری بین المللی پوهنتون نیویارک، سه روز قبل در روزنامه فارن افیرز (امور خارجه) از عواقب خروج ناگهانی نیروهای امریکایی هشدار داده و نوشته است که نه دپلوماسی و نه خروج نیروهای خارجی،مشکلات افغانستان را حل خواهد ساخت.

روبین میگوید که ناشکیبایی رئیس جمهور ترمپ برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، هم دورنمای صلح را در آن کشور تهدید میکند و هم آن را ممکن میسازد.

روبین از عدم وضاحت در خصوص چگونگی اجرای چهار گزینه اصلی مطرح بحث در مذاکرات صلح میان ایالات متحده و گروه طالبان، ابراز نگرانی کرده اما میگوید که توافق با طالبان بهترین چانس را برای دستیابی به اهداف اولیه امریکا، کاهش خشونت در افغانستان و اقدامات ضد دهشت افگنی، فراهم می آورد.

از سوی دیگر، عدم دسترسی به جزئیات مذکرات قطر، راه را برای گمانه زنی ها و انتشار برخی جزئیات از قول دپلومات های امریکایی و خارجی باز کرده است.

شبکه تلویزیونی ان بی سی،دیروز (٢٨ آگست) به نقل از دو دپلومات خارجی گزارش داد که "در پیش نویس توافقنامه پیشنهادی ایالات متحده و گروه طالبان، به طالبان "امارت اسلامی افغانستان" خطاب شده است؛ اما کلمه "طالبان" نیز در این متن ذکر شده است."

این در حالیست که برخی از این مقاله ها که از جانب رسانه های مانند رویترز و الجزیره، روی ایجاد حکومت مؤقت و عدم حمایت امریکا از نیرو های امنیتی افغان بنشر رسیده بود، از جانب هر دو طرف (ایالات متحده و طالبان) رد شد.

در همین حال، برخی دیگر از رسانه های امریکایی از جمله روزنامه فارن پالیسی (سیاست خارجی) این هفته به روابط امریکا با طالبان پس از توافق صلح پرداخته و راه های مختلف همکاری ایالات متحده با این گروه را بررسی کرده اند.

در فضای فکری تقریباً مثبت رسانه های امریکایی در باره مذاکرات صلح امریکا با طالبان، برخی کارشناسان نیز با نوشتن مقاله در روزنامه های مطرح این کشور نگرانی خود را برای به خطر افتادن دموکراسی در افغانستان ابراز کرده اند.

XS
SM
MD
LG