لینک های دسترسی

Breaking News

پس از ناآرامی‌های قزاقستان، بستگان در انتظار آزادی توقیف شدگان اند


در جریان اعتراضات بیش از یک هفته، قوای قزاقستان نزدیک به ۱۲ هزار معترض را در آن کشور توقیف کرده است
در جریان اعتراضات بیش از یک هفته، قوای قزاقستان نزدیک به ۱۲ هزار معترض را در آن کشور توقیف کرده است

پس از اعتراضات توام با خشونت بر ضد حکومت قزاقستان و برگشت آرامش در شهر الماتا، بزرگترین شهر آن کشور، بستگان بازداشت شدگان حال در عقب توقیفگاه ها به سر می بردند تا از سرنوشت دوستان و نزدیکان‌شان باخبر شوند.

شماری از مردم،‌ حتا به سردخانه‌ها رفتند که آیا دوستان و یا اعضای خانواده‌ های‌ شان در جریان این اعتراضات کشته شده اند یا خیر.

پس از آغاز اعتراضات خشونت آمیز مردم بر ضد حکومت قزاقستان، قوای امنیتی آن کشور نزدیک به ۱۲ هزار معترض را در این کشور آسیای مرکزی دستگیر و توقیف کرده است.

در جریان اعتراضات یک هفتهٔ گذشته، دست کم ۱۶۴ نفر به شمول معترضان و پولیس در آن کشور کشته شدند، صد‌ها نفر زخمی شدند و شماری از ساختمان‌های دولتی و موتر‌های پولیس به آتش کشیده شدند.

اما مقام‌های قزاقستان به بستگان و دوستان معترضانی که در جریان اعتراضات بازداشت شده اند، اجازهٔ ملاقات ندادند. فعالان حقوق بشر گزارش داده اند که مقام‌های آن کشور به بستگان و دوستان افراد توقیف شده معلومات اندک داده اند.

اعتراضات به تاریخ دوم جنوری ۲۰۲۲ در غرب قزاقستان ظاهرا به خاطر افزایش قیمت تیل آغاز شد، اما به سرعت در سراسر آن کشور گسترش یافت، اقدامی که به صورت کل،‌ به مثابهٔ نارضایتی مردم از حکومت آن کشور تلقی شده است.

پس از گسترش اعتراضات، حکومت آن کشور حالت اضطراری را در سراسر آن کشور اعلام کرد و سپس از سازمان پیمان امنیت جمعی که رهبری آنرا روسیه بر عهده دارد، خواهان اعزام قوای "حافظ صلح" شد تا ثبات در آن کشور تامین شود، تقاضای که به آن پاسخ مثبت داده شد.

قاسم جومارت توقایف، رییس جمهوری قزاقستان، ادعا کرده است"راهزن‌ها و تروریست ها" مقصر بی‌ثباتی در آن کشور استند و آنان "به حمایت خارجی" دست به ناآرامی زدند،‌ اما در مورد ادعای خود تا حال هیچ شواهدی ارایه نکرده است.

رییس جمهور توقایف حتا به نیروهای امنیتی کشورش دستور داده بود که بدون هشدار به معترضان گلوله باری کنند و آنان را بکشند تا ناآرامی‌ها در آن کشور پایان یابد.

رییس جمهور توقایف که از سوی روسیه حمایت می شود،‌ اعتراضات در آن کشور را "قصد کودتا" خوانده و ادعا کرده است که از سازمان پیمان امنیت جمعی به خاطری دعوت کرد که به گفته او "تروریستان که در خارج " آموزش گسترده دیده اند،‌ دست به خشونت زده اند.

پس از اعزام قوای "حافظ صلح" به رهبری روسیه،‌ رییس جمهور توقایف روز سه شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) اعلام کرد که "خروج مرحله وار" قوای سازمان پیمان امنیت جمعی تا دو روز ‌آینده آغاز خواهد شد و خروج کامل این قوا بیش از ۱۰ روز را در بر خواهد گرفت.

پس از اعلام خروج قوای سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه از قزاقستان،‌ وزارت خارجهٔ امریکا روز سه شنبه ۱۱ جنوری (۲۱ جدی) از روسیه خواست تا به تقاضای قزاقستان عمل کند و "به طور فوری" قوای خود را از آن کشور بیرون کند.

اما سرگی شیگو، وزیر دفاع روسیه،‌ گفته است که قوای آن کشور قزاقستان را زمانی ترک خواهد کرد که اوضاع "به طور کامل با ثبات" شود.

XS
SM
MD
LG