لینک های دسترسی

Breaking News

تقرر جنرال میلر چه تاثیری بر امنیت افغانستان خواهد داشت؟


در روز های اخیر، رسانه های امریکایی از احتمال تقرر جنرال سکات میلر به حیث قوماندان قوای امریکایی مستقر در افغانستان گزارش داده اند.

آقای میلر در حال حاضر رهبری عملیات مشترک سری نظامی قوای ایالات متحده در افغانستان را بر عهده دارد.

شماری از مقامات پیشین و تحلیلگران امریکایی به این باوراند که اگر قصر سفید جنرال میلر را نامزد فرماندهی قوای امریکایی در افغانستان کند و کانگرس امریکا نیز آنرا تصویب کند، این اقدام از یک سو توانایی رزمی نیرو های افغان را بهبود خواهد بخشید و سوی دیگر، عملیات نظامی در مقابل شورشیان و تندروان را موثر تر خواهد کرد.

جنرال کارل ایکنبری، سفیر پیشین ایالات متحده در کابل، در مصاحبه با صدای امریکا، انتخاب جنرال سکات میلر را اقدام موثر در راستای بهبود بخشیدن توانایی های نیرو های امنیتی افغانستان عنوان کرد.

آقای ایکنبری افزود "فکر می کنیم که انتخاب جنرال میلر برای رهبری قوای ما در افغانستان انعکاس دهندۀ تاکید رو به افزایش به منظور بلند بردن توانایی های قوای خاص افغان و به صورت کل بهبود توانایی جنگی نظامیان افغان است."

تجربۀ عملی در عملیات خاص در افغانستان و نیز آگاهی بسنده از شعور اجتماعی جامعۀ افغانستان، از دید تحلیگرانی چون سیت جونز، آقای میلر را برای این سمت برگزیده می سازد.

آقای جونز به صدای امریکا گفت "در چنین شرایط بی نهایت مهم که افغانستان [از یک سو] با مشکلات متعدد امنیتی از سوی طالبان، شبکۀ حقانی، داعش مواجه است و [از سوی دیگر] با مشکلات سیاسی و انتخابات پیش رو رو به رو است، فکر می کنم که ایالات متحده به یک شخصی نیاز دارد که در مورد مشکلات امنیتی، سیاسی و سایر مشکلات آگاهی دارد."

به گفتۀ این تحلیلگر امریکایی جنرال میلر از همه صفاتی برخوردار است که ایالات متحده در افغانستان به آن ضرورت دارد.

اما به گفتۀ آقای جونز، افغانستان با مشکلات متعدد دیگر از جملۀ اختلافات سیاسی، دخالت کشور های منطقه به خصوص پاکستان، ایران و تا اندازۀ روسیه، حکومتداری ضعیف و فقر اقتصادی مواجه است که "هیچ جنرال نظامی نمی تواند به آن رسیدگی کند."

این تحلیلگر مستقر در شهر واشنگتن دی سی، تاکید می کند که عملیات نظامی در افغانستان زمانی موثر واقع خواهد شد که پناهگاه های امن گروه هایی مانند طالبان و شبکۀ حقانی در پاکستان نابود شود.

آقای جونز افزود "حکومت ایالات متحده در مورد این بحث دارد که با پاکستان چه باید کرد" و تاکید کرد که آقای میلر در پهلوی مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا و قوماندان قوای مرکزی ایالات متحده یکی از صدای خواهد بود که با پاکستان چگونه برخورد خواهد کرد.

همانند سایر مقامات امریکایی و افغان، آقای جونز نیز ادعا کرد که رهبران طالبان و شبکۀ حقانی در پاکستان اند و گروه های تندرو در آن کشور پناهگاه های امن دارد. این تحلیگر امریکایی افزود "هرکسی که می خواهد در افغانستان موفق شود، باید راه هایی را جستجو کند که چگونه در برابر پناهگاه های امن در پاکستان اقدامات موثر را انجام بدهد."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG